tisdag 11 mars 2014

Saker man inte vet innan man får barn.

Idag träffade vi en nybliven mamma som bor i huset. Hon följde med oss på en promenad och så kom vi in på hur första tiden med ett spädbarn är. För vissa kommer omställning och kärleken eller kanske den uteblivna kärleken som en chock och för andra inte. Jag tänkte att det vore så roligt att få höra vad NI hade önskat att någon hade berättat för er innan ni fick barn. Berätta gärna om positiva saker också :)

Jag önskar att någon hade berättat för mig att det kunde göra så jäkla svinont att amma.

Att man kommer vara konstant orolig över allt gällande barnet och dina känslor kommer vara lite "all over the place".

Att en annan liten människa kommer vara totalt beroende av dig dygnet runt första halvåret, sen kan du vara ifrån korta stunder.

Att kärleken är så mycket mer än vad du någonsin kunde ana!

5 kommentarer:

Jenka sa...

Att man får hängpattar😩

Moster Ida sa...

Att det faktiskt finns nyfödda som inte förstår hur/kan amma och att det inte alltid hänger på om man kämpar och försöker tillräckligt för att få amningen att fungera. Att amma kommer inte självklart för alla bebisar... Ibland vill det sig inte med amningen helt enkelt av olika anledningar och för att barnet och mamman ska må så bra som möjligt är det bättre att ge upp amningen(och stoltheten)och ge ersättning!

Nybliven 2 barnsmamma sa...

Håller verkligen med moster Ida!
Jag var så total inställd på att amma och när vår lilla tjej kom tog jag för givit att det skulle funka.
Efter över en månads försök med tilläggsmatning, pumpning, ångest från min sida och en frustrerad bebis gav jag tillslut upp. Dock könde jag mig som vätldens sämsta mamma som inte kunde ge mitt barn mat och tyvärg gjorde bvc inte det hela bättre (bytte bvc sen).
Nu med nr två vågade jag första inte amma utan var toksäker på att ge ersättning. Men när lill prinsen väl låg där alldeles nyfödf kom alla känslor och kag prövade.
Den här gången går det som på räls, inte varit några större problem. Tänk vad olika det kan vara!

Anonym sa...

Jag älskar mina barn mest på hela jorden och ibland kan det kännas lite jobbigt. Det är helt okej att tycka att det är lite jobbigt jag älskar inte mina barn mindre för det.

Anonym sa...

Att det skulle göra såååå ont att sakna.... om det ändå bara var för någon timma�� Alla sa att spädbarn sover mycket, vilket jag verkligen trodde eller ville väldigt gärna tro!! Fick en som sov extremt lite�� BVC sa tom vid ett par tillfällen att man kan bli sjuk av att inte få sova... Hjälpte ju inte mig... Ååh livet fick en helt annan innebörd... Vad gjorde man med all tid innan... Haha sov bort livet�� Häls Emma med Ester