lördag 5 mars 2011

V.33

Frippi:
Idag går vi in i v.33, veckan jag har vart rädd för hela graviditeten. Veckan vi förlorade vår älskade Ebba, v.32 + 1 lossnade min moderkaka. Imorgon är det, imorgon är det den 6 mars, den 6 mars har Ebba namnsdag. Hur sjukt är inte det?? Vad är oddsen?? Jag känner mig lugn inför morgondagen, det är Ebbas dag och hon skyddar oss då och alla andra dagar. Fina Ebba!

Så här ser jag ut om magen idag:




Så här såg jag ut dagen innan vi förlorade vår älskade:




Barnet:
Ökar 250 gram i veckan

Under de kommande fyra veckorna kommer din bebis att växa något enormt.

Han eller hon sover mycket. Eftersom det är möjligt att se att barnet andas även när det sover, vet vi att andningscentrum i hjärnan har utvecklats.

Förmågan att reglera kroppstemperaturen blir allt bättre. Han eller hon kan svettas nu, något som för tidigt födda barn inte kan.

Musklerna har utvecklats, huden har slätats ut och lanugohåret börjar ramla av, även om kanske kan finnas lite kvar på ryggen eller axlarna på den nyfödda bebisen.

Runt den här tiden har vissa barn ställt sig på huvudet i bäckenöppningen, klara för födseln. Det kallas att bebisen är fixerad. Det är inte ovanligt att barn nummer två väntar med att fixera sig ända tills förlossningen startar.

Mamman:
Magen sjunker

Har du märkt av att magen har sjunkit? Det kanske är för tidigt, men då vet du åtminstone vad du har att se fram emot! Det är när barnets huvud tränger ner i livmoderhalsen allt flyttar sig nedåt, man talar om att magen sjunker. Vissa menar att det känns som ett mirakel. Det blir med ens lättare att andas igen! Andra hävdar bestämt att de har fått tillbaka sin midja...

Oroa dig inte om din mage inte verkar ha sjunkit. Detta inträffar inte vid varje graviditet. Det är också vanligt att bebisen sjunker precis innan värkarna börjar, eller under värkarbetet.

Det kan vara lite obekvämt när bebisens huvud når bäckenbottenmusklerna, det känns som det sticker, nästan som en liten elchock. Vila på sidan. Det hjälper till att minska trycket på leder, nerver, blodkärl och artärer i bäckenet.

9 kommentarer:

Sanna sa...

Jag beundrar dig så mycket för att du verkar vara så otroligt stark, och ha förmågan att försöka tänka positivt. Jag känner inte dig men du verkar vara en så fin människa, och kommer blir en sån fin mor till ditt barn, till erat barn! Nicklas kommer förstås att bli en super-pappa :)

Anonym sa...

Ebba har namnsdag på min födelsedag! :)

Anonym sa...

Vi har även namnsdag på samma dag! Ebba och Camilla!

Zandra sa...

Många KRAMAR!
Såg i kalendern igår att Ebbisen har namnsdag imorn, då har dem namnsdagskalas våra små fina Stjärnor...
KRAMAR

Moster Ida sa...

Jag har också tänkt mycket på det där och förstått att det måste vara extra jobbigt för er just i dagarna... Men det kommer gå bra och ni är ju på jämna kontroller för fina bebis skull. Kram på er

Jannika mamma till Jillian sa...

Det känns verkligen som att det blev hennes namnsdag för att du ska känna dig trygg! som att det är ett tecken på att "mamma ta det lugnt, allt kommer gå perfekt! jag har koll" :P

Jannika mamma till Jillian sa...

Det känns verkligen som att det blev hennes namnsdag för att du ska känna dig trygg! som att det är ett tecken på att "mamma ta det lugnt, allt kommer gå perfekt! jag har koll" :P

Natalie & Bella sa...

Var inne och läste din blogg mycket under din graviditet med Ebba & blev såå ledsen när hon gick bort!! Sen fick jag barn själv & ville inte vara här & "strö salt i såret!" Kikade in nu av ren nyfikenhet för hur det gått för er & blev så glad att jag började gråta när jag såg din FINA FINA FINA mage! GRATTIS & Stooort lycka till! Jag beundrar verkligen dig/er och är jätte, jätte lycklig för er skull!!! <3

Familjen Semla sa...

Ni är underbara! <3 Tack för alla fina ord, det betyder väldigt mycket och värmer när det är som jobbigast! Ja Ebba har stenkoll på oss och det känns väldigt tryggt, vår lilla skyddsängel :)

tack tack tack! PUSS