söndag 20 november 2011

Hjälp oss "nya" mammor

Anonym sa...

Hej hej, undrar vad det är för välling ni har? Jag har provat en massa, han tycker om vissa en stund men sedan tröttnar han, min son är 8 och en halv månad nu, han äter vanlig mat på dagarna, o så ammar ja fortf på morgon o kväll. Men skulle vilja sluta helt , tips? En annan fråga har ja ochså, detta e mitt första barn, o ja gjorde liksom ett misstag när ja gjorde han van vid o somna in vid tutten, han gör inte alltid de , mest när han ska somna in på natten, undrar om du har något tips om hur han annars kan somna in sj osv?, tack på förhand, grym blogg :) följer er dagligen:)


Hej Hej!

Maja gillar Nestles God Natt välling. Hon gillade den inte först, sen fick vi en massa bra tips att man kunde byta nappen till en större storlek. Så vi väntade några dagar sen provade vi igen med en större napp och då snutta hon i sig hela flaskan. Här kan du läsa om tipsen jag fick här på bloggen: http://familjensemla.blogspot.com/2011/11/valling.html


När det gäller amningen så har jag tyvärr inga bra tips då jag själv fortfarande ammar :) Men alla gulliga mammor som läser kanske kan hjälpa till och tipsa? :)


Maja har alltid vart ett väldigt enkelt barn när det gäller det mesta. Hon har sovit i sin egna säng från det att vi kom hem från sjukhuset (med undantag från när hon kräktes som mest, då ville jag hålla koll och se henne). Vi har stoppat om henne och pussat god natt sen gått ut, sen har vi fått springa in någon gång och ploppa i nappen tills hon har somnat. Jag fick tipset av min kära mor att inte amma henne till sömns då det kan bli lite lätt jobbigt att det bara är jag som kan natta henne eller när man slutar att amma, annars hade jag säkert gjort likadant. Men när Maja började bli mer medveten om omvärlden (runt 5 månader) så ville hon inte somna själv. Nu är det bara mamma som duger när det ska sovas om natten. Så nu får jag sitta där och hålla i handen tills hon somnar in, försöker pappa blir hon galen. SÅ jag har faktiskt inget bra tips där heller, så nu hoppas vi på mammorna, tips, tips?


Hjälp oss förstagångsmammor nu :)


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej hej,
0 kommentarer kan du ju inte ha här :)

Jag anser mig inte vara någon expert för fem öre, även jag är förstagångsmamma men till en 1,5 åring. Det enda jag kan göra är att dela med mig...
Amning: jag ammade min dotter i 5 månader, sedan blev det naturligt avslut under en period då jag jobbade varannan helg och inte fanns tillgänglig alls under arbetspassen.
Det kinkades lite från hennes håll i ca 2 veckor efter det att jag jobbade första gången. Vi hade bestämt att börja trappa ut amningen i samband med detta. Från det att jag bestämde mig att inte ge henne bröstet något mer så blev det bara lugnare, det var som att hon tyckte det var skönt att veta att det var flaskan som gällde, och inte variera något.

Nattning: Dottern sover i vår säng mellan oss fler nätter än vad hon sover i sin spjälsäng.
Jag tror det bästa är att känna vad som passar bäst och att inte stressa.
Konkreta tips har jag iaf; släck ner hemmet någon timme innan nattning till "snart-ska-vi-sova-lyse", ha liknande rutiner varje kväll, lär barnet att man sover i sängen (man leker inte där), lär barnet att sängen är trygg (var lugn, gör lika som om barnet skulle somnat vid bröstet, om du nu sjöng/pratade/läste en bok, nåt som barnet känner igen iaf) en period kanske både mamma och pappa måste vara med så att ni är i synk/gör lika, och så att barnet accepterar att pappa nattar också.

Dottern sov i egen säng mellan det att hon var 2 månader till 10 månader ungefär. Då gjorde vi som jag skrivit om här ovan och det gick superbra.
Nu sover hon hos oss igen pga diverse struliga saker som har gjort att hon känner sig otrygg i spjälsängen - och då vill vi såklart inte stressa...

Som sagt så var det lite av mina tankar bara. Jag hejjar såklart på mamma- och pappakänslan. Den är alltid bäst! Känn efter vad som passar er, bestäm er och var konsekvent men lyhörd!
Kram och lycka till!