tisdag 22 november 2011

Kämpar på!

Okej nu ska ni få höra hur det går med nattamningen. Vi började i lördags när mormor var barnvakt, grymmaste mamma!

Lördag: (sov i mormors och morfars säng)
Somnade 18
Vakna och var jätteledsen 23.15,
somna om 23.30
Vakna glad vid 04.30 fick välling och somnade om
Totalt: 15min gråt

Söndag: (sov i sitt rum)
Somna 18.30
Vaknade 00.30 och var lite ledsen till och från till 02.00 (jag satt på en stol bredvid hennes säng)
Vaknade vid 03 och var vaken i 15min, inte ledsen.
Vaknade 04.15 fick komma till våran säng för att ammas
Somnade om
Totalt: 1,45 min vaken och halvledsen

Måndag: (sov i sitt rum)
Somnade 18.30
Vaknade 01.30 halvledsen till och från fram till 02.30
Vaknade 03.45 halvledsen fram till 04.15, då jag lyfte över till våran säng och hon somnade om direkt.
Vakna 05.30 och fick ligga hud mot hud och somnade om till 06.30 och ammades.
Totalt: ca 1, 30 min vaken och halvledsen

Jag kämpar på! Hon har inte alls vart så ledsen som jag trodde att hon skulle vara. Hon verkar inte så jättesugen på tutten utan hon har bara väldigt svårt att komma till ro och somna om. Jag funderar på om jag ska lyfta över henne till våran säng första gången hon vaknar? Då kanske hon kommer in i djupsömnen (det gör hon inte nu!) igen om hon får den närheten? Eller är det dumt? Och framförallt finns det hopp om en hel natts sömn?



Det är inte bara mamman som är trött på dagarna, damen har vart på gnällhumör hela dagen!

9 kommentarer:

Isabell sa...

Duktig du är Frida som kämpar på!
Jag tror på er, ni kommer greja det :D

Puss och Kram <3

Anonym sa...

Skulle du våga pröva att låta Maja komma till ro av sig själv? Att låta henne vara ledsen en stund och se om hon kan komma till ro ändå? Det kan ta längre än en kvart... men hon kanske kan komma till ro själv med sin nalle eller vad hon har i sängen.

Det kommer vara tufft att höra Maja vara ledsen och "inte göra någonting" åt det. Men du hör å andra sidan när hon är ledsen på riktigt och när hon är ledsen "bara för att".
Du kan också visa att du finns där, men inte lyfta upp henne ur hennes säng. Att du tröstar henne i hennes säng, stryka över ryggen/magen, sjunga en visa eller vad hon tycker om.

Anna sa...

Svårast men absolut mest effektivt är att lära dem komma till ro själva. Tar tid men efter ett tag sover de hela natten.. Garanterat. Tar ni upp henne Så lär hon sig att så somnar man om. Ni är päronen som ska visa hur man gör (Läskigt!:-))Observera att vi endast tagit fighten om sömn, välling på natten får han fortfarande... Men vi har haft hela nätter till och från. Ni klarar det! :-)

JennifeR sa...

Jag klara inte av att höra Colin ledsen så han får komma in i våran säng direkt när han vaknar på natten. Vilket gör att vi alla får bra sömn. Nu ska vi börja med att natta om han i hans säng. Börja med att vänja av henne från amning och ta de där med att sova i egen säng när hon e van att inte amma längre.

Nina sa...

jag känner som såhär.. Våran Noel har hållt på precis på samma sätt, vaknat å varit ledsen, nästn låtit lite rädd. Vi höll också på, skulle hålla på principen att inte bära över honom men så kände ja efter många sömnlösa nätter att va fan håller jag på med. Ungen är ledsen och jag är trött. Så fort han kom till våran säng somnade han som en stock och sov tills det var välling dax fram på morgonkvisten.

Jag tror precis osm bvc sa att han var inne i en separationsfas och att han började upptäcka världen, vilket var jobbigt för honom. Vi lät honom alltid somna själv i sin säng på kvällen men sedan bar jag över honom till oss på natten om han inte somnade om snabbt i sin säng. nu är han 10 månader och plötligt har det vänt. Han sover i sin säng utan problem fram till 5 på morgonen, ibland får han välling och somnar om i sin säng och ibland somnar han om i våran.

jag var rädd att vi vant honom vid att sova vid oss fast samtidig så kände jag att om han är ledsen och han blir trygg med sin mamma å pappa så ska han få vara med oss, jag var ju dessutom en USEL mamma när jag inte fick sova. Att sova i egen säng hela natten var en strid ja tänkte att ja får ta när han klarar av det men de löste sig själv!

lita på din magkänsla och känn efter vad som fungerar för er, lyssna inte på vad alla säger för att det som fungerar bäst för andra kanske inte passar bäst för Maja.

kramar Nina

Anonym sa...

Har en liten tjej på snart sju månader. Hon sover med oss varje natt och sover då HELA natten. När hon sover i sin säng vaknar hon ungefär en gång i timmen. Jag ammar dock även på kvällen. Jag göra "alla fel" man kan göra, men och andra sidan får vi sova. Det är målet för oss. Kommer säkert få det jobbigt sen när hon väll ska sova själv eller kanske inte. Bara för att "alla." andra säger det. Mitt barn är ju inte alla andra utan sig själv med sina speciella behov. Följ er instinkt och ert barn. Sen är jag själv personligen inte för att låta mitt barn gråta till söms. Jag vill att mitt barn ska känna sig tryggt. Ni verkar vara super bra föräldrar!

Sandra sa...

Jag tycker absolut inte att du ska låta Maja somna om själv när hon är ledsen. Jag blir så upprörd när jag läser att folk typ rekomenderar det.
Maja är ledsen av en anledning. Å har garanterat behov av lite extra närhet just nu. Det händer så jättemycket varje dag men assa nya intryck och det kommer å går perioder när dom vaknar på nätterna. Sen när den perioden är över så provar man att sova i egen säng/ eget rum igen.
Om man vill ha trygga barn så ska man ge dom närhet när dom behöver. Och för mig är det en självklarhet att det är det hon verkar behöva just nu. Tids nog så somnar hon i egen säng. Det där brukar lösa sig alldeles naturligt å bra av självt.

Ni verkar så gulliga med lilla Maja. å jag är säker på att ni själva ser vad hon behöver å när hon behöver det!
Jag tycker självklart ni ska göra det som känns bäst för er. Å jag tvivlar att det är att låta henne gråta till sömns.
Till er för förspråkar detta: Välkommen till småbarnsföräldrarlivet! Du var valt att skaffa barn å barn behöver trygghet å närhet. Å det är vi skyldiga att ge dom. Glöm att ni ska kunna sova hela nätter hit och dit. This is the begining!PUNKT!
Sorry men blir så ledsen av denna ständiga diskussion som aldig verkar svalna å DÖÖÖÖ UT! :(

Lycka till Frida & Niklas!
Kram!

Frida sa...

Just då när vi slutade med nattamningen så tog jag över myran till våran säng direkt när hon vaknade, bara för att hon skulle få närheten, och efter 2 nätter så sov hon hela nätter i sin säng sen, så jag tror inte att det behöver bli "ett nytt problem" för att man gör så. Hon får komma över till oss nu ibland också om hon skulle vara väldigt ledsen. Jag tror man får känna av från gång till gång och lita på magkänslan.

Du är jätte duktig Frida! Kämpa på! :)

Anna sa...

Ni ska absolut göra det som funkar bäst för er, konstigt annars :-)
Med min dotter så gjorde jag precis tvärtom mot vad jag nu rekommenderar, och hon sov bra vid ca tio mån... Så alla barn är självklart olika.
Kör på ba!