måndag 10 december 2012

Ur och skur

Jag fick en fråga om vad vi tycker om ur och skur. Så nu ska jag berätta.
Jag gillat upplägget! Om man har ett barn som gillar att vara utomhus, såklart. Jag tror barn mår bra av att vara ute i den mån det går! Sen tycker jag att det finns fördelar och nackdelar med det mesta.
Nackdelen tycker jag är att man missar lite närhet och mys. Vi lämnar bland  dom första och då hade jag gärna sett att vi lämnade inomhus och att dom hade lite lyx innan dom andra barnen kom.
På Trollis är/kan dom inte vara ute jämt. Majoriteten av barnen på majas avdelning är mellan 1, 5-2 år. Dom är inte lika aktiva och håller värmen som dom äldre barnen. Så nej dom är inte ute när det är -20, förutom när dom sover i vagnarna. Dom lyssnar på barnen så om hälften vill gå in så tar dom in dom, vill andra hälften vara ute så är dom ute. Men dom är fortfarande ute mer än en vanlig förskola :)
Det som vanliga förskolor gör inomhus gör ur och skur utomhus. Nu sitter dom ju självklart tex. och äter och målar inomhus på vintern. Så jag tycker att det är viktigt att lokalerna inte är alltför bortglömda då dom ändå spenderar lite tid där. Sen är rejäla kläder a och o för att dom ska klara utomhusaktiviteterna.  Ull, ull och ull och vattentätt. Inga prinsar eller prinsessor på vardagarna i alla fall ;)
Idagens samhälle och om man bor i en storstad så behöver man nog lite naturliv! Sen är Maja och har alltid vart ett utebarn så hon älskar det och det är ju det viktigaste.
Så kör på säger vi om ur och skur :) och lycka till!

2 kommentarer:

Anonym sa...

efter ur och skur får det bli Adolf fredrik, tipp tapp är ju klockren

Familjen Semla sa...

Ja det får väl bli så ;) kram