söndag 4 april 2010

V.25


Händerna är nu helt klara och de har små fingernaglar och fingeravtryck. Barnet använder sina händer för att upptäcka olika kroppsdelar. Det känner bara, ögonen är fortfarande stängda.

Nu är ögonen helt utvecklade med ögonfransar som ska skydda ögonen efter förlossningen. Ögonlocken är fortfarande stängda.
Mamman:
Den tredje trimestern
Välkommen in i tredje trimestern! Livmodern är nu stor som en fotboll och livmoderns överdel når nu halvvägs mellan naveln och bröstbenet (det ben där revbenen möts).

Det här är även den vecka då många gravida kvinnor upplever att tröttheten, yrseln och behovet av att springa på toaletten kommer tillbaka.

På kvällarna kan du vakna av att musklerna i dina vader låser sig – aaaah, kramp! Det måste vara ett av de otäckare sätten att vakna. Massera försiktigt för att få krampen att släppa.

Frippi:
Jag började känna tröttheten förra veckan men de trodde jag berodde på att man ställt fram klockan en timme. Jag gick inte på toaletten oftare än normalt i början av graviditeten, men dem senaste tre veckorna springer jag konstant. Jag har börjat känna mig trött i svanken om jag gått länge i olämpliga skor och fötterna blir lite ömma. Jag går runt i ett lyckorus, underbart att vara gravid, siggisen rör på sig hela tiden och jag älskar det! + att jag har extrema vårkänslor. Om jag hade fått välja nu skulle jag vara grav resten av livet!





2 kommentarer:

Mattimon sa...

Kram

Anonym sa...

Det är en söt liten mage du har... inte alls stor å otymplig=)