onsdag 16 maj 2012

Stoppa i munnen = diarré?

Maja har diarré igen, suck! Det är typ 7 gången. Hon stoppar fortfarande verkligen allt i munnen! Hon är duktig på att krypa iväg på egna äventyr, som i parken igår. Även om jag har stenkoll på henne så vill man låta henne vara självständig och utforska själv. Så hon hinner alltid stoppa pinnar, skräp, sand, grus och dylikt i munnen innan jag hinner fram.

Lite papper är ju alltid gott!







Kan det vara därför hon blir dålig i magen? Är era barn och ofta dåliga? Framförallt hur länge stoppar dom saker i munnen? Och hur vet man om det smittar?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle säga om det hon stoppar i munnen är smittat kan hon bli dålig. Typ om någon hund eller kattat kissat eller bajsat. Det är en av anledningarna till varför jag tycker att det borde vara förbjudet att ta in sina husdjur i lekparker.

Annars kan det vara något hon ätit. När min dotter var yngre så blev hon riktigt lös i magen om hon drack för mycket mjölk, trots att hon varken är/var allergisk mot laktos eller mjölkprotein.

En annan fråga. Får hon feber o är hängig på något sätt när hon har diarré? När du säger diarré är det som vatten då eller bara mer löst? Bajsar hon fler gånger än vanligt under dagen när hon har det? Min erfarenhet är att det snabbt kan växla mellan att vara hård i magen o vara mycket lös. Det utan att jag skulle klassa det som magsjuka. Även vuxna kan vara extremt lösa utan att vi är dåliga.

Mycket fullkorn o fibrer gör magen mjukare. Så fundera på vad hon ätit dagarna innan hon får diarré.

Natalie sa...

Jag brukar gå på lukten, sjuka magar brukar ha en vidirgare lukt :) Leah har pendlat mycket första åren mellan förstoppning och lös, beroende på vad hon ätit.
Jag skulle sätta stämpel som sjuk om hon är hänging, varm eller har mat vägran. Vill dem inte fylla på magen är det ofta tecken på någon slags magbacill. Annars kör hårt :)

Neo ninja sa...

Självklart kan sakerna hon stoppar i munnen ute innehålla olika saker virus från djur etc och orsaka diarré. Men även kan ju andra barn ni leker med bära på virus eller på öppna förskolan etc. Som då kanske speglar Av sig på Maja med diarré. En sak kan vara mycket fibrer eller mycket mat har en kompis hennes dotter bajsar ner sig i diarré dagligen men hon äter mycket och päron är lösdrivare etc . Så allt sådant som är lösdrivande kanske är värre f Maja. Nu säger jag inte att det jag säger är rätt :) men kanske sått ett frö ;) kolla vad som är lösdrivande

Med vänlig hälsning,

Angelica

Neo ninja

Familjen Semla sa...

Tack för era tankar! :) ni är bäst!

När Maja har vart dålig i magen så luktar det verkligen fränt, inte som det vanliga bajset! Sen är det ljust ljust gult och som vatten. Man kan inte vara långt ifrån en toalett då man behöver tvätta rumpan (ryggen) under rinnande vatten! Hon kan bajsa 7-8 gånger, normalt är det Max 2 gånger om dagen (fm och em)! Hon är inte hängig eller varm men äter sämre än normalt.

Tycker det är så svårt att avgöra, man vill ju absolut inte riskera att smitta. Framförallt inte andra barn! Jag tror dock inte att det är maten, men jag ska tänka på vad hon äter! Kan ju bara bli bättre :)

Tycker bara att det har vart så många magsjukor på kort tid :/ kanske hör till småbarnslivet! Eller så är hon extra känslig :) tack tack igen!!!

Anonym sa...

När du säger gult så stämmer det med när min dotter dacke för mycket mjölk o åt mycket mat med mjölkprodukter. En klok fröken på dagis påpekade det för mig o sa att jag inte behövde vabba eftersom det berodde på förstort mjölkintag ;)