tisdag 29 maj 2012

Svårt att somna

Jag börjar bli lite smått galen här hemma. Vi har så svårt att få Maja att somna om kvällarna och haft det i ca två veckor. Eller jag(!) för pappa duger tydligen inte längre, hej hysterisk! Det tar oftast 1-1,5 tim att lägga henne. Oavsett om hon är trött, övertrött eller pigg!! Det är som om hon inte har tid att sova och vägrar att ge upp. Här om kvällen somnade hon 21.30(?) idag 20.30! Känns som om vi har testat allt. Är det en fas? Går det över? Har ni samma problem med era jämnåriga?

Bjuder på en bild på våra nya mårbacka.





6 kommentarer:

sarsjö sa...

Hur mycket sover Maja på dagen? Ludde är 2 v yngre än Maja och sover, sen några veckor tillbaka, en gång om dagen. Han får äta lunch och sen sova... Sover mellan 12-14/14.30 ungefär. Somnar då inför natten 19.30-20 och är helt slut. Vi ändrade till en tupplur när Ludde började "krångla" vid läggningen på kvällen. Han var inte tillräckligt trött för att sova tydligen (även om han såg vråltrött ut i våra ögon)... Och ville, som Maja, inte ge upp! Ni har säkert provat en massa saker, men att ändra och bryta rutiner brukar ju kunna få småminisarna att "komma av sig"... Hoppas det blir bättre snart så ni går ta kväller. Tid tillsammans i soffan och ladda batterierna! Kram Sara

Cattis sa...

Det här med pappa duger inte botas bäst genom att du kanske tar en promis lagom till sovdags några dagar.Finns inte mamma kommer pappa vara det bästa som finns. Dom är så smarta dom små liven...
Det går över man måst bara överlista lite :-)
Kämpa!

Natalie sa...

Bra tips redan! Men ofta går det i perioder hur mycket dem behöver sova. Mina blir alltid piggare under sommartiden, kanske ljust och solen fyller på en massa extra energi :)
Lycka till!

Natalie sa...

Bra tips redan! Men ofta går det i perioder hur mycket dem behöver sova. Mina blir alltid piggare under sommartiden, kanske ljust och solen fyller på en massa extra energi :)
Lycka till!

Familjen Semla sa...

Tack snälla ni! Vi kämpar på. Försöker att hon bara får sova en gång om dagen, men det är svårt. Hon klara det typ varannan dag! :) tack igen, kramar!

Sandra Rosenlind sa...

Tycker du fått en masa bra tips!
Vår son Mio är oxå vääääääldigt mammig till och från och då är hans Pappa, som i vanliga fall är jätte rolig, inte ens vatten värd. Så känner igen det där!
Ibland får jag låtsas gå iväg så vinkar dom i fönstret. Så tar vi sen fighten liksom innan dom aka gå in i sovrummet. Det dunkar skit bra. Men säger jag godnatt i sovrummet gråter han och ropar efter mig ett bra tag. Ja eller tills jag går in och tar honom rättare sagt.
Så prova det!
Att det kan 1 timma å lägga henne känner jag oxå igen. Vi har det likadant. Tror det är många som har det så. Det är jätte vanligt. Hag jobbar på dagis när jag inte är mammaledig och hälften av föräldrarna i småbarns gruppen hmenade jobbigt dom med.
Låt henne virvla runt ett litet tag sen säger du nej och att ni ska sova. Var rak å bestämd men ändå kärleksfull. Nu tar det mestadels "bara" en halvtimma innan vår son somnar.

Lycka till!
Sandra