tisdag 30 november 2010

Lågstatus och högstatusnamn?

Jag kom in på en tråd på familjeliv angående låg och högstatusnamn. Hade igen aning om att folk till och med har fördommar när det gäller namnen på barn, BARN. Namn som slutar på Y är tydligen lågstatus, Tony, Sammy, Jimmy osv. Dom nya lågstatusnamnen (som ofta yngre föräldrar döper sina barn till) är namn med amerikanskinfluens, Kevin, Liam, Melissa, Cassandra osv. Så kallade WT-namn (White trash). I den kategorin ingår även alla hittepånamn, Vilda, Tindra, Månfare, Lexus, Plexus.....och namn där man hottar upp ett vanligt namn, Zandra, Zara, Cimon.

Högstatus är tydligen klassiska namn, Carl, Fredrik, Gustav, Louise osv. Namn som ofta går i arv inom släkten. Låg och Högstatusnamnen är kopplade till föräldrarnas inkomst och utbildning. Enligt en studie blir barn med lågstatusnamn dömda redan innan dom har börjat skolan som blivande "problembarn" medans barn med högstatus får mer hjälp och stöd under sin studietid.

Jag trodde att alla föräldrar valde namn på sitt barn efter vad man tycker är fint och inte vilken status man själv vill ha?? HERREGUD vart är världen på väg? När ska vi börja se varandra för vilka människor vi är och inte vad man har i plånboken?


Vad tycker ni?

4 kommentarer:

Jessica sa...

Jag tycker det är tragiskt och förstår inte vad de som sitter och dömer BARN pga namn har i huvudet.
hur orkar man ens lägga ner tid på att begrunda vilka namn som "hör" till en viss status. herregud oavsett om jag är fattig eller miljonär så väljer jag de namn som faller oss(min man och mig) i smaken till mina barn. kunde inte bry mig mindre om vad för status det tyder på..
Har svårt att tro att mina barn ska bli sämre behandlade pga deras namn, snarare beror det på hur de för sig och det reflekterar till stor del på uppfostran men även på individen! Är det en störig elak otrevlig unge så hör den nog inte till favoriterna hos fröknarnna å dom tror inte jag dom ger blanka tusan i om han heter gustav eller Cimon.... sorgligt är vad det är.

Cattish sa...

Oj, vilket intressant ämne. Jag tror nog att det är så att man väljer olika namn beroende på vilken samhällsklass man kommer ifrån. Kanske inte så att man tänker jag har så många miljoner på banken så mitt barn ska heta Carl utan mer att man faktiskt har lite arvenamn och lite mer "regler" runt detta i överklassen. Och naturligtvis väljer dom namn som dom anser har status.
Det är nog annorlunda i de andra samhällsklasserna, där går man nog mer på vad man gillar eller andra kriterier man kan ha när man väler namn.

Men visst är det konstigt, det är dock mång saker som påverkar oss när det gäller hur vi ser på varandra, tråkigt men sant.

Moster Ida sa...

Jag tror fortfarande att det är så att man väljer namn man tycker är fina och eftersom vi alla är olika och lever livet på olika sätt (kalla de status om du vill) väljer vi namn som kanske skiljer sig åt. Tror inte det handlar om vilken "status" man själv vill ha, utan faktiskt, rent krasst, om vem man är. Sen om man utgår ifrån att alla ensamstående/unga/lågavlönade/lantisar/ förortsbor etc. väljer namn som slutar på y eller WT-namn, ja det beror väl på...
Jag tycker min son har det finaste namnet oavsett vad andra har att säga om det och det är väl det enda som betyder något egentligen :)

Anette sa...

Gud vad löjligt!!! Jag förmodar att du hittat detta någonstans men vart????
Tänk inte på massa sånt utan gör som man gjorde förut. Vad betyder namnet för er, vad står det för? Osv

Tex så här:
Kvinnonamnet Frida är ett fornnordiskt namn som är bildat av ordet fridh som betyder "skön, älskad , och viljestark". Kan även vara en kortform av tyska namn som Frideborg, Alfrida, Elfrida, Frida-Karin och Valfrida.Det äldsta belägget i Sverige är från år 1388. Under 1980-talet och första halvan 1990-talet upplevde namnet en modevåg. Som bäst låg Frida på 10:e plats på topplistan (1993). Numera är tendensen något avtagande. Den 31 december 2005 fanns det totalt 28 057 personer i Sverige med namnet, varav 20 653 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 613 flickor namnet, varav 448 fick det som tilltalsnamn.Namnsdag: 18 februari.

Puss o kram Frida...