fredag 17 december 2010

Barnvagn

Vi har börjat att titta lite smått på barnvagn. Man måste ju lägga en beställning snart om man vill hinna få den innan bebis kommer. Så nu behöver jag er hjälp.

Vi vill ha följande egenskaper:
* Svängbara framhjul som går att låsa och byta till vinterdäck
*Lätt och smidig
*Få plats i en Volvo v.50
*Möjlighet att vända handtaget
* Möjlighet att vända ligg- sittdelen
*Möjlighet att klicka på barnstol
*Mycket förvaring under vagnen, gärna galler (har förstått att det är nästintill omöjligt att få)
*Snygg

Sen ska den ju naturligtvis vara ergonomsik och säker och så, men det förutsätter jag att alla barnvagnar är 2011.

Är det några viktiga egenskaper jag har glömt? Har ni någon vagn som passar in? Eller kan ni rekommendera/varna för någon barnvagn? Hjälp oss i barnvagnsdjungeln!

/Frippi

15 kommentarer:

Mikaela - Mamma till Hampus och Casper sa...

bugaboo cameleon har allt ni vill ha förutom mycke förvaring under vagnen och de är inte galler..

Anonym sa...

Barnvagnar är helt omöjlig att få som man vill, skulle vilja designa sin egen. Viktigt att det är fyra jul, tre jul är det lätt att tippa. När barnen blir lite äldre och klättrar upp själv runt ett år så tippar vagnen. Tycker att du ska kolla in brio vagnar, dom har hjul som snurrar framtill plus bra last utrymme. Tror att du också får dit bilbarnstolen om du har brios. Lite tips :) God Jul

Anonym sa...

Bugaboo cameleon utan tvekan. Snygg, lättkörlig, liten och helt underbar!
All kärlek till er!

Anonym sa...

Små framhjul i snö funkar inte nå vidare, gäller även bugaboo, eller inte om man vill att bebis åker bra. Sen är ju frågan hur mycket snö man går i...

Cattish sa...

Jag vill hylla vår Teutonia Cosmo, liten och smidig, en dröm när man shoppar :-) Har alla egenskaper du räknar upp utan korgen då.
Kan dock hålla med föregående talar ang de små framhjulen. Fungerar inge vidare i snö fast man kan låsa dom. Har nu shoppat en old betty på blocket från 2001 med stor lufthjul och då åker lilla A som en prins över snön. Jag går dock väldigt mycket även vintertid så det är säkert olika.

Sen ang ergonomin så har jag hört att man ska undvika dessa skålade stolar då barnen mår bäst i fullt liggläge, men som sagt det har jag endast fått berättat så där kan jag ha fel.

Anonym sa...

Vi har en bugaboo som vi är helnöjda med, lätt att köra, smidig, bra förvaring. Man kan börja använda sittdelen vid tre mån.. Vilket har varit super för våran lilla kille är för nyfiken för att ligga i liggdelen nu.. På andra barnvagnar rekomenderas från ett halvår vilket inte hade gått för våran del. De flesta barn vill kunna titta ut när man är ute & går vid den åldern.. Vi har snöhjul på nu på vintern annars går de ej att komma fram i snön.. Och den har de ni är ute efter;) så den kan rekomenderas=)

Sofia sa...

Har haft Bugaboo, flera Emmalunga, Brio och Teutonia, ja alldelles för många vagnar helt enkelt. Nu har jag inte bytt på ett tag(rekordlänge) utan har just en Teutonia Fun som passar riktigt bra in på din beskrivning. Den har inte vinterjul men hjulen är låsbara och det funkar perfekt för oss som bor långt ut på landet, har också barnstols-adapter på vilken är toppen när man är iväg och flänger mycket med bilen. Handtaget är ej vändbart (men sitsen är det), har dock haft vagn med vändbart handtag men använde i stort sett aldrig den funktionen. Hoppas ni hittar nån ni gillar!

Mathilda lundberg sa...

Hejsan! Jag och min sambo var och kollade på vagn idag. Vi bestämde oss för Urban ljungle, den är riktigt snygg. Lätt den snyggaste vagnen vi har hittat. Vi var lite inne på bugaboo först men har ändrat mig för jag tror inte det är bra med små hjul just när man vi promenera lite i skog och på stigar och på vintern. Det känns som en city vagn. Men kolla på Urban jungle den verkar verkligen vara det bästa alternativit. Ända nackdelen är att sittdelen är bortvänd. Men där är ett stort fönster på luvan så man kan se barnet ändå. Det finns snygga färger. Vi har valt svart liggdel och röd sittdel. Vi är beräknade den 21 april och du och jag är
I samma vecka så det är så kul att jämnföra med
Någon:) älskar er blogg! Stora kramar

Anonym sa...

Urban jungle har ordentliga hjul, låsbara. Man kan ha bilbarnstolen på, allt stämmer över era önskemål:)

Anonym sa...

Urban jungle tycker jag verkar vara jättebra och smidig och den har utseendet med sig också. Den hade jag lätt valt att köpa om jag skulle haft barn.

Moster Ida sa...

Vi hade ju en Cosmo förtsa året och vi var väl nöjda över lag men liten varukorg och halvrackogt handtag gjorde oss inte hel sålda på den. Om jag skulle kolla på vagn till en liten nu så skulle jag kolla extra på Brio Go, den tysker jag är snygg och ser praktisk ut, eller en Eye Candy(finns på Boinkstore.se) som jag tycker verkar cool och är riktigt snygg! Kram

Moster Ida sa...

Sorry, boinkstore.com och iCandy ska det va... :)

Madelene mamma till Elliot sa...

bugaboo cameleon , utan tvekan. Bästa vagn jag någonsin kört. Grymma vinterhjul till också som gör att du kommer fram lika bra som med andra vagnar. =)

Anonym sa...

Vi har en Icandy och är super nöjda med den, dels kan du välja om du vill köra med 3 eller 4 hjul. En del som går att byta ut lätt så det går att ändra.
Den har alla egenskaper du söker förutom att du inte kan vända handtaget. Men annars har den allt. =) Stora och låsbara hjul och hur smidig som helst. =)

Anette sa...

Ja visst e de en djungel! Själv började jag med en Emmaljunga sittdel med en hårdlift men ville ha en bilstol som man kunde klicka så då bytte jag till Britax Vigour 3+ med ligg, sittdel, bilbarnstol och 3 hjul(svängbart fram). Nya heter Britax Smart 3+.
Men tänk på att du tycker om att gå ut o gå och att sufletten är stor nog så att den täcker bra för vind o så. Det gör inte min :( dessutom så måste ni prova i v 50 n för det får inte plats mkt i den, vi har osså en sån :)

Hur är det i er trappuppgång, finns det ett barnvagnsrum? Cykelrum? Hur kommer ni upp med vagn, bebis etc För det är saker som jag inte tänkte på o då har jag ändå hiss:)

Oj oj oj nu vart det ett långt inlägg... Hoppas man hjälper o inte stjälper... Kram kram....