måndag 13 juni 2011

Mammas fågelunge

Det är inte alltid en dans på rosor att ha spädbarn. Även om det kan verka så många gånger i bloggen. Oron är den största och jobbigaste förändringen. Och då gick jag ändå och var orolig under hela graviditeten. Hur vet man att dom får i sig tillräckligt med mat? Maja har gått upp fint i vikt och jag har bra med mjölk i brösten. När hon var 5 veckor började hon att kräkas efter varje måltid. Hon har kissat och bajsat bra så jag har inte vart så orolig. Men det har blivit en hel del tvätt och torkande av golv. Hon har inte vart skrikig men sover ganska mycket, men de trodde jag alla spädbarn gör! Idag var vi på BVC och vägde henne och hon hade bara gått upp 140g på tre veckor. Tårarna sprutade, mammas lilla fågelunge. Jag kände mig som världens sämsta mamma! Läkaren misstänker reflux? Jag ska mata henne kortare och oftare för att se om hon kräks i mindre mängder då. Har hon inte gått upp i vikt om en vecka så skickar han remiss till barnakuten. En vecka!!! Ska jag gå runt och vara orolig en vecka?

Mammas lilla bebis!



12 kommentarer:

Anonym sa...

Usch så hemskt att behöva gå och oroa sig! Men det är säkert ingen fara och denna oro kommer att gå över!
Önskar er ALL lycka!

Sandra sa...

Din stackare! Jag tycker inte du ska gå och vara orolig! Du märker på Maja om hon mår bra eller inte! Min lilla Mio sov oxå massvis i början. Men inte så långa stunder utan små powernaps lite här å där. Och gör fortfarande och han är 6 månader nu!
Det var en läkare i en tidning för några år sen som skrev att "barn har en förmåga att suga näring, även ur sega råttor! =) Förstår du vad jag menar? Här i Sverige går det ingen nöd på våra små liv så länge dom har en bra mamma å pappa å det verkar Maja ha! BVC tanterna tycker å säger en sak men det är faktiskt vi föräldrar som känner våra barn bäst. Eller hur? =)

I artikeln skrev han även att det inte är så noga med vad barnen äter under en dag utan hur mkt dom får i sig under hela veckan. För det vet man ju med sig själv att man inte alltid är lika hungrig.
Jag tycker du ska ta det cool och se att Maja kommer växa på sig i sin egen takt!
Stort lycka till! å stor kram!
Förresten tycker jag att du ska ha en barnmorska som peppar dig och inte gör dig orolig när du redan känner en oro.
Du har alltid rätt at byta barnmorska!

Kram igen!

Isabell sa...

Du är världens bästa mamma Frida <3
Tror oxå att du märker om hon skulle må jätte dåligt..
Kämpa på hoppas vi ses snart =)

Pussar

Cattish sa...

Åh Frida! Man ororar sig, det är en mammas uppgift.
Det kommer gå bra! Försök att vara lugn och fortsätt enl anvisningar från läkaren.

Det är inte lätt att vara mamma.
Stor kram!

Moster Ida sa...

Men lilla skruttan! Hon är så fin på bilden Frida!
Gå inte runt och oroa dig, nu ska ni ju dit igen snart och ni märker ju om något är riktigt tok innan dess och då tar ni tag i det på direkten, eller hur!? Ingen idé att ta ut något i förskott, hon kanske går upp utmärkt denna vecka...
Massa pussar till "Baja" från Isak

Anonym sa...

vad är reflux för nåt?

Jessica sa...

Du ska inte vara orolig, hon kommer att börja gå upp i vikt snart igen ska du se. Men jag förstår dig till 100 % att du är orolig, det gör liksom till när man blir mamma för första gången.. Min lilla tjej gick inte upp i vikt på två månader och jag tyckte att hon sov mest hela tiden så jag var jätte orolig men då sa dom till mig att så länge hon verkar må bra när hon är vaken så är det ingen fara, dom sa även att jag kunde ge henne lite extra ersättning med flaskan för att få igång viktökningen. Till slut så började hon gå upp i vikt igen och jag kunde känna lugnet att allt var bra igen!
Så försöka att inte oroa dig alldeles för mycket, det kommer gå bra!
Ta hand om er nu!
Kram Jessica

Anette sa...

Oro är en mammas värsta fiende :) Jag oroar mig för mina två varje dag. Du känner Maja bäst och du kommer att märka om hon inte mår bra. O Frida, du e den bästa mamman för Maja. Kram till er tre...

Anonym sa...

Det är väl superbra att dom tar tag i det på en gång?
Jag skulle oroa mig om BVC sa att allt var frid och fröjd, även om barnet gick ifrån sin kurva.

Hoppas nya planen med matning funkar fint för er! Heja er!

/Mamma till en annan fågelunge

micke sa...

@Anonym: http://lmgtfy.com/?q=reflux

Anonym sa...

Frida! Hon kommer att växa och bli världens goaste med hull o hår. Detta går över=) massa kramar / Emelie

Anonym sa...

Finaste lilla prinsessan! hon kommer bli alldeles bedårande och gå upp fint i vikt snart iugen, du är en underbar mamma!!!