söndag 11 september 2011

Svar på era frågor!

Va roligt att vi fick så många frågor på "frågestunden" :) här kommer svaren, om ni inte är nöjda med svaret eller vill ställa följdfrågor så går det givetvis bra.

Anonym sa...
Funderar ni på barn nr 2?
Nej verkligen långt ifrån! Nu har vi vart gravida klart på ett bra tag :) Vi har våran älskade Maja och storasyster Ebba och det räcker ett tag till.


Anonym sa...
Ska Maja börja på dagis när du börjar jobba igen? Jag älskar eran blogg, man blir så glad av att gå in o läsa här! :)
Tack snälla du, va roligt att du gillar bloggen och att vi kan glädja dig :) Vi har inte riktigt bestämt än hur vi ska göra än. Men Ja Maja kommer mer eller mindre att börja förskolan när jag börjar jobba.


Lovisa sa...
Såg att ni ska flytta till Annedal, jag och min pojkvän ska också flytta dit första kvatal 2013! Tänke höra om ni varit på nått inredningsmöte och om du tyckte de va bra? Vart i Annedal ska ni flytta, vi ska bo i körsbärsdalen. Tack för en bra blogg
Hej Lovisa! Kul att ni också ska flytta till Annedal, då blir vi grannar! :) Vi flyttar kvartal fyra 2012 till Annedalsterrassen. Ja vi var på ett första inredningsmöte i början på Maj. Vi var på mötet bara någon vecka efter att vi hade fått Maja så vi var inte så förberedda på tillvalen osv. Men vi är överlag nöjda!


Anonym sa...
Har ni tänkt gifta er? När? Tankar på ett andra barn? När?
Självklart kommer vi att gifta oss, jag väntar fortfarande på ringen ;) Nej men det är nog ett tag kvar, 5år kanske. Ett andra (eller tredje blir det för oss) barn får också vänta ett tag till, nu ska vi bara njuta av vår Maja.


Anonym sa...
Hur ofta tränar du, har du många kilo kvar?
Just nu tränar jag inte något alls, mer än promenader. Jag får inte ta med mig Maja till gymmet längre så det blir lite mer omständigt. Men jag ska försöka komma iväg nu på kvällarna när Niklas slutat jobbet :) Jag har gått ner alla mina (18kg) gravidkilon från båda graviditeterna plus ytterligare 1kg.


Mattimon sa...
I LÖVE your blog ;)

Kikar in här typ 2ggr per dag. Största stalkern.

Ni e grymma! Puss

Frank you Mattimon! du har alltid vart lite stalkeraktig...<3


Anonym sa...
Hur kom ni på namnet MAJA?
Maja fanns med på "listan" redan när vi väntade Ebba, sen när vi fick se Maja första gången så var det så självklart att det var en liten gräddnos.


Anonym sa...
Hur är eran relation efter Maja kom? Bättre, sämre, oförändrad? Jag tycker din inställning till allt är så skön! Du verkar så avslappnad och tillfreds med allt.
Självklart har vår relation förändras, vi är en riktig familj nu! Maja kommer i första hand och jag och Niklas har inte samma tid för varandra. Men när vi väl har tid för varandra så blir den mer kvalitativ :) Tack, det var väldigt snällt sagt! Både jag och Niklas är ganska enkla personer, vi hittar nya vägar tillsammans som passar oss alla tre, och hittills fungerar det toppen!

Så jag skulle inte säga att det har blivit sämre eller bättre utan densamma fast väldigt förändrad, precis som vi vill ha det :)


Anonym sa...
En som inte är 08 är lite förvånad över att ni skaffar barn tidigt. Min uppfattning var att 08:or inte skaffar barn förrän efter 35+ ;) Vet du om det är många jämnåriga med dig som fått barn tidigt, förutom de i din vänskapskrets? Vänner brukar ju gå hand i hand.

Lycka till med allt!!!!

Jag förstår att du är förvånad, vi sticker ju ut lite från snittet i Stockholm :) Sen bor vi ju inte i Stockholms innerstad, där kan jag tänka mig att snittet är högre än snittet i Järfälla där vi bor. Jag tycker nog att jag hör att det är många jämnåriga som skaffar barn, men det är ju som sagt i Järfälla :) När vi väntade Ebba så gick jag på en mödravårdcentral på Östermalm och där var det inte många blivande föräldrar under 35år.


nathy sa...
Vem är du? Teed?
Nathyy! Vem har ätit upp all spaghetti och köttfärssås?


Anonym sa...
När flyttar ni? Trivs ni inte i Kallhäll?
Kommer Ebba och Maja få fler syskon?
Vem bestämmer om inredningen hemma? Kommer ni överens om allt?

Älskar er blogg, den ger mig sån inspiration! Och er inredning är precis i min stil. Fantastiskt! Ta hand om er. Kram kram

Vi flyttar kvartal fyra 2012 så det är ett tag kvar. Jag är uppvuxen i Kallhäll och har många vänner här, Niklas är uppvuxen på Ekerö och har alla vänner i Bromma. Det är svårt att hitta ett ställe där båda känner sig hemma och kan tänka sig att bo. Så vi hoppas på att Annedal kommer att passa oss båda :)

Vi hoppas verkligen att Ebba och Maja kommer få fler syskon i framtiden!

Jag och Niklas har rätt lika smak när det gäller inredning så det är skönt. Jag är mest intresserad så jag tar fram förslag och Niklas säger ja eller nej, till 99% blir det ja! :) Taaack, så roligt att du finner inspiration i bloggen. Och att vi har samma smak när det gäller inredning :)


mykarolinas sa...
Vilka namnförslag hade ni innan ni bestämde er för Maja? visste ni att det var en tjej? vad trodde ni att det skulle bli?
Många kramar

Hej Karolina!
Vi hade en mängd olika namnförslag under graviditeten, men dom som låg närmast var Olivia och Filippa. Nej vi hade inte tjuvkikat så det kom som en överraskning. Niklas trodde att det var en flicka och jag trodde på pojke, så han fick rätt!


Viktor sa...
Vem utav dina syskon är bäst?
Hanna, LÄTT!


Anonym sa...
Vad är det du/Niklas är utbildade till och vilka utbildningar gick ni?
Hur känns livet som småbarnsföräldrar?! Maja verkar vara en fantastisk mysigt bebis (och väldigt söt såklart!).

Kram till er!

Jag gick en yrkesutbildning som heter "projektledning och evenemang" och Niklas har gymnasieutbildning. Livet som småbarnsföräldrar känns toppen, att skaffa barn är utan tvekan det bästa beslut vi har tagit i livet! Verkligen något att rekommendera till dom som har möjlighet :) Ja det stämmer, Maja är riktig mysunge <3


Anonym sa...
Jag har 2 st frågor.

1. Hur lyckas du alltid få dina svar på våra kommentarer att kännas så personlifa för oss som skrev den? Jag menar man känner verkligen att du riktade svaret mot en och ingen annan! TACK :)

2. Hur skulle du känna om nån av oss läsare som du inte känner kommer fram o hälsar o berättar att den är läsare?!

KRAM!

1. Oj vilken svår fråga att svara på :) jag antar att jag tycker att det är så roligt när ni kommenterar! Tack själv :)
2. Jag skulle tycka att det var superkul verkligen. Det har hänt några gånger och man blir alltid lika förvånad men glad :)


Anonym sa...
Var jobbade du innan sjukskrivningen och mammaledigheten?
Kommer du gå tillbaka dit sen?
Och sist, hur länge planerar du att vara hemma?

Då arbetade jag på ett eventföretag som heter Eventum (hann bara jobba i 2 mån) och innan dess studerade jag. Jag hade en projektanställning så jag har ingen fast arbetsgivare att gå tillbaka till, så hela världen ligger framför mina fötter!
Det beror lite på när och vilket arbete jag kommer att få. Men tanken just nu är att jag ska börja söka jobb till våren. Så jag kommer i alla fall vara mammaledig till nästa vår.


Anonym sa...
Hej igen! Det blev nog fel uppfattat det jag skrev tidigare. Det jag ville få fram var att jag blivit glatt överraskad av att "yngre" skaffar barn i Stockholm genom att läsa din blogg.

Själv är jag ifrån en liten håla i Jämtland men har kommit in på min drömutbildning på KI. Här är det många som skaffar barn tidigt så jag har varit lite orolig för att komma till Stockholm med småbarn. Jag är nog rädd för att bli dömd som ungmamma och känna mig utanför... Just nu har jag studieuppehåll för att hinna skaffa bostad och förskoleplats till mina två söner. Jag fick dem när jag var 20år och 21år.

Kram

Hej igen! :) Jag förstod vad du menade. Grattis till drömutbildningen, och va modigt av dig att följa din dröm och flytta hit med dina barn! Jag tycker inte att du ska vara orolig för att bli dömd som ung mamma. Jag tror att Stockholm är så stort och folk är lite självupptagna (på gott och ont), så man har inte tid att döma andra utan var och en sköter sitt. Stort lycka till, till en stark och modig ung mamma!


Anonym sa...
Är du äkta i din blogg, alltså visar du ditt sanna jag?
Jag skulle absolut säga att jag så äkta som man kan vara genom en blogg. Ni får ju bara läsa ett axplock av mitt liv, av vad jag har valt ut att ni ska läsa. Men det ni får läsa är absolut från en äkta Frida.

2 kommentarer:

Cattis sa...

Jag misstänker att du vet men jag kan tipsa om SATS Baby. Ett sånt pass där Maja får ligga med på en matta och titta när mamma springer upp och ner för brädan. Dom får hänga med tills dom kan ta sig fram själv.
Axel gillade det, kanske inte världens mest utmanade passa men kul att träna tillsamans.
Jag körde på Sollentuna.

Familjen Semla sa...

Tack snälla Cattis för tipset :) ska kolla Sollentuna direkt. Kram