tisdag 27 september 2011

Vem har snott vår solstråle?

Det är någon som har bytt ut vår solstråle till en gråtbebis! Va hände?? Maja har inte vart sig lik på några dagar, 5 månaders kris? Hon sover bra på nätterna, men på dagarna så börjar hon gråta så fort något går emot henne. Tar man något ifrån henne som hon har i munnen (tex min telefon) blir hon helt hysterisk. Igår gick hon från skrattande till gråtande på en sekund. Hon har även blivit rädd för människor som hon inte känner igen. Kan tillägga att hon är snorig men har ingen feber. Hon kan inte ha ont i magen för hon har bajsat 3 gånger om dagen. HJÄLP mig, va kan vara så jobbigt för vår lilla sötnos?

Från att vi knappt har hört henne gråta i hela sitt liv till det här. Hej omställning!





8 kommentarer:

Cattis sa...

Hon är säkert på väg mellan såna utvecklingsplatåer.
Hon vill mer än hon klarar och det är givetvis jobbigt. Snart får hon till det och då blir hon extra glad igen! :-)
Sen har hon kanske kommit på att man kan försöka att bli lite arg när nån tar nåt ifrån en, har man tur får man tillbaka det ;-)

Hos oss är det extra dramatik nu när man inte får som man vill. Kastar sig handlöst på golvet och gråter dramatiskt. Man skulle kunna tror att det är intagningen till dramaten...

Anonym sa...

Hej!

Det kan vara många orsaker som spelar in. Mycket händer i den åldern, varpå humöret kan svänga rejält. Mitt enda råd är att ta det lugn och göra sånt hon gillar (kanske mysa, bli buren, åka vagn), man kan inte skämma bort ett så litet barn. Om man som förälder stressar upp sig mycket känner barnen av det direkt och då kan allt bli mycket värre.
Ibland blir de små liven snoriga när de ska få tänder. Mycket saliv är inte enda symtomet ;)

Lycka till!!!

Sofia sa...

TÄNDER tror jag definitivt att det kan vara som spökar...då blir det också ofta fler blöjbyten och snorig näsa! Snart är er solstråle tillbaka ska du se!

Mathilda lundberg sa...

Hejsan! Har själv en son på stax 7 månader och det är likadant med honom. Han sover hela nätterna oftast fram till halv tio så han sover väldigt länge. Sen på dagarna är han lite kinkig, han vägrar sova långa perioder på dagen så han blir överträtt och ledsen. Han är rädd att missa något. Han ska vara med på allt. Sen har han med blivit rädd för människor som han inte har sett innan. Han måste se var mamma och pappa är hela tiden. Så ni är inte ensama.

Kram mathilda<3

Sara sa...

Oj låter väldigt bekant. Hos oss berodde det på att vår lilla 5 månaders pojke behövde mer sömn på dagen. Han har varit övertrött helt enkelt. Nu när han sover mer är det en helt "ny" bebis. Glad och nöjd med stor aptit. Vi hade förutom en ledsen bebis, problem med amningen... grät och böjde sig som en banan bort från bröstet. Jag blev helt slut. INGET var bra. Men stackars Ludde orkade ju inte äta och leka eller busa med "nya människor"... han var ju trött. Nu har jag fattat det. Han sover 11 timmar på natten och ca 4 h på dagen (uppdelat på två sovpauser). Men jag har också googlat 5 månaders utveckling... där står det att bebisar i denna ålder kan bli "blyga" för nya och kan bli ledsna om man tar i från dom en leksak... Så det är väl som det ska vara. Puh men dom utvecklas ju så fort och i bland hänger man inte med! Lycka till:-) KRAM

Familjen Semla sa...

Åh TACK ni är så himla bra på att ge tips!! :) Nu håller jag tummarna för att jag förstår mig på min lilla sötnos snart. Tycker att hon är vart lite lugnare idag:) puss!

Nina sa...

Tänder är mitt tips! Vår Noel fick två tänder nere när han var 5 mån å 17 dagar.. Dom spökade länge innan! Dålig sömn speciellt när de närmade sig genomträngning och mycket grinigt! Nu är vi inne på tandfas nr 2. 4 nya tänder var av 2 äntligen gått igenom och nu är det återigen rinnande snor, sura miner och dålig sömn! Din solstråle kommer tillbaka det gjorde min och jag hoppas han är tillbaka en andra gång snart :))

Anonym sa...

Hej Frida, det där låter som lilla Emelie när hon var mellan 5-8 mån, då fick ingen okänd eller de som hon träffade sällan säga varken bu eller bä, så började läppen darra. Så det kommer att gå över. Kram till er alla tre. Kicki