torsdag 12 september 2013

Män, det svaga könet.

Sedan jag vart gravid med Ebba hösten 2009 så har mitt liv förändras ganska drastiskt. När man blir gravid så är det ju väldigt mycket som händer med kroppen och som man får "offra" och avstå ifrån. Sen när man väl får barn så försvinner en liten del av flexibiliteten, i alla fall till en början. Man har en liten som kräver all uppmärksamhet och som är beroende av dig för att få mat. När man får ytterligare ett barn så försvinner ytterligare lite av din flexibilitet men även lite av din mans. Han som tills nu har kunnat fortsätta sitt vanliga liv parallellt med ert gemensamma blir helt plötsligt låst. I alla fall till en början tills familjen är på fötter och inne i rutiner igen.

Där är vi nu. Philip är snart 1 månad och totalt beroende av mig. Jag och Maja är totalt beroende av Niklas för att familjen ska fungera.

Jag har gått igenom följande under dessa år: 3 graviditeter, 3 kejsarsnitt, gått upp sammanlagt 45kg i vikt, max sovit 10 hela nätter sen 4 år tillbaka, vart spiknykter större delen av tiden och "offrat" många roliga aktiviteter med vänner och familj. Och det är det bästa jag har gjort, för det har gett mig mina fina tre barn.

Niklas har under Philips första månad sovit 8 h nästan varje natt, hunnit spela golf 2 gånger, vart på en AW, en hel dag på Älgö och ska resa bort i helgen. Och tycker att livet är över för att han inte får gå på AW nästa helg. Haha han är rolig.

Män är så starka ;)

7 kommentarer:

Cillan sa...

haha frida, roligt men tämligen intressant inlägg/input!

puss pårej :)

Cillan sa...

haha frida, roligt men tämligen intressant inlägg/input!

puss pårej :)

Zandra sa...

Haha ja vad ska man säga om dem,killar killar...!?

Kram på dej

Mamma Pappa & Stella sa...

Gud vad härligt och rakt inlägg. Man kan ju inte låta bli att lee:) Tycker du låter som en underbar sambo, flickvän, blivande fru.
Notera i familje loggboken "hans " egen tid och ta igen nästa sommar :) kram på er
Ps. Vem vet om det blir en 2 veckors spa resa med närmsta vännerna :)

Anonym sa...

Kan bara instämma att två barn ganska så tätt är tufft! Heja oss!!!

Eva-Maria sa...

Härligt inlägg :)

Min karl lever egentligen ganska så mycket som innan vi fick barn.... Tills jag ber honom att vakna upp haha... Fotboll 3 dagar i veckan och golf lite titt som tätt. På helgerna peggar han dock upp innan jag och Gry vaknat men ändå.

Det har varit en del diskussioner kring aktiviteter och det är stundtals tufft med omställningen.. Att inte kunna vara spontan och att behöva dela på tiden efter jobb etc.

När började prata om syskon så mötte jag en skräckslagen blick och ett- men då måste jag sluta med golf och fotboll och bli en butler!!! Men de var med glimten i ögat... Tror jag ;)

Sen är jag väldigt bra på att inte säga nej så lite får jag skylla mig själv;)

Vi är det starkaste släktet - vi kvinnor! Oj va långt de blev... Kämpa på kram

Ida sa...

Kjenner igjen det her! Han lever nesten samme livet som før, men synes det er det svåraste i verden å si nei til en aktivitet med kompisene. Noen diskusjoner har det vært allerede. Og vi har bare en... :)

Stå på, du er en supermamma! Og om noen år er det våres tur til å slå ut håret :) klem!