tisdag 17 december 2013

Rutiner

Det här med rutiner är ju viktigt för att barnen ska känna sig trygga. Jo men det håller jag med om! Sen får det ju inte gå överstyr heller. Nu när jag får en ny chans med andra barnet så tänker jag försöka införa samma rutiner som med Maja. Hon kan somna i vilken säng/vagn(/famn) som helst så länge någon av hennes trygga personer ligger bredvid. Men jag känner mig inte alls lika stressad som med Maja. Då tyckte jag att var och varannan tjatade om hur viktigt det var med bra rutiner och hur svårt det är att bli av med dåliga. Slappna av! Under första året går dom ju igenom en mängd olika faser, tänder, sjukdomar. När man tror att man har fått in en rutin så vänder dom helt och allt ändras.

Sen tror jag framförallt att man begränsar sig själv om man är för strikt. Det fungerar ju inte riktigt när man har två barn eller gärna far och flänger som vi gör. Philip får mer hänga på och sova när tillfälle ges på den plats där man är. Just nu sover han bara i vagnen även på natten, snart har han växt ur den så då får det bli nya rutiner. Men en sak som jag tycker är viktigt för oss det är att barnen somnar till kl 20 så vi hinner få lite egentid. Och det har Philip gjort sedan han var ca 2 månader. Allt annat löser sig på vägen.

Just nu ser Philips sovrutiner ut ungefär såhär:
07-08 godmorgon
09-11 vila (ca 20min - 60min)
12-14 vila (ca 1-2 tim)
16-18 vila (ca 45min)
19.30-20 godnatt

Ammar var tredje timme på dagen och allt från 2-100 gånger på natten (natt för oss är 20-08).

Hur har era rutiner sett ut vid 4 månader?

3 kommentarer:

Fiffi sa...

Skulle vilja ha rutiner men tycker det är sjuuuuukt svårt!:O
Vilddjuret somnar inte fören 21-22-23! Haha :)

Anonym sa...

Jag tycker inte man ska låta sig stressas av vad andra har att säga om rutiner. Vissa barn är lättare att få till rutiner mer (alltså rutiner man som förälder gillar). Vi fick många kommentarer om att vi inte hade tydliga rutiner till vår dotter, men nu när jag ser tillbaka hade vi ju det (om än rutiner hon själv skapat):

17-00 Nästintill konstant kolikskrik (fruktansvärt)
01:00 Sova
01:45-02:15 Äta
02:30-03:15 Sova
03:15-03:45 Äta
04:00-04:30 Sova
04:30 Morgon

Sedan åt hon med en timmes mellanrum hela dagen och sov korta snuttar om 5-10 min utspritt under dagen (i min famn eller i vagnen).
Efter 4-5 månader började koliken släppa så smått och då utökade hon tiden mellan amningarna till 2 timmar.

Eva-Maria sa...

Jag hade aldrig sövt Gry i vagnen för natten innan vi åkte till Thailand, vilken miss av mig! Det gick inte alls de första dagarna/veckorna men nu sommar hon i vagnen utan problem.

Personligen så har jag varit väldigt nöjd över att vi haft "strikta" rutiner, det har underlättat för alla i familjen och det känns framförallt som att Gry har blivit väldigt trygg och glad i och med det.

Alla gör på sitt sätt men jag kommer med största sannolikhet att vara mer chill med barn nr 2. Och lära h*n att det går att somna i vagnen även på kvällen! :)

Vi har också farit runt en hel del hemma och i början försökte vi att bära över henne från babyskydd till säng vilket inte alls gick, de slutade med 3 h klarvaken bebis när man själv bara ville sova. Visst vissa gånger gick det smärtfritt men dom var få. Det ledde till att vi istället var hemma till 20 och kunde söva på 5 min i hennes säng. Eller så fick vänner/familj komma hem till oss. Vi prioriterade vår egentid framför en kväll borta.

Jag håller med dig, slappna av. Men det har varit lättare sagt än gjort för min del.... Ingen är perfekt och man lär sig med tiden med första barnet.

Resan kommer att gå toppen och ni gör ett kanonjobb som tvåbarnsföräldrar:)

Oj va långt de blev... Kraam hej!