tisdag 9 augusti 2011

God morgon!

Vilken härlig morgon jag har haft!! Maja har börjat växa ur sin moseskorg, och nu när hon vänder sig så känns det som att det är dags att säga farväl till den. Vi tänkte att hon ska börja sova i spjälsängen, men vet inte om vi ska flytta över den till vårt rum eller låta henne sova i sitt rum. Hon vaknar fortfarande och äter en gång vid 4-5 tiden. Men ibland tror jag nästan att vi väcker varandra. Svårt! Hur sover ni? När började era barn sova i eget rum?



Bustrollet!

6 kommentarer:

Denice Fossli sa...

Hej gumman! Jag har ju inte barn men mamma berättade att hon började vänja mig i eget sovrum vid den här tiden. Hon tyckte det var lika bra för vi störde varandra i sömnen, vi sov båda bättre när vi sov i olika rum. Så det är ju bara att prova, fungerar det inte är det bara att byta tillbaka. =)

Anonym sa...

Hej Frida ! Ullis sov tidigt i sin eget rum men började komma tillbaka när hon sov i egen säng och kunde gå. Det blev lite kallt i egen säng på morgonen och man ville mysa.Ullis blev störd och vi också när hon var spädbarn.Med Madelene var det tvärtom. Pröva er fram .
Hälsningar Lena

Cattis sa...

Axel sov i egen säng i eget rum från 5veckor. Det gick kanon, alla sov bättre.
Man har förmågan att höra vart enda litet pip när man är mamma så alla känner sig trygga.

Anonym sa...

Min son Mio, 8 månader sover i sin spjälsäng i vårt sovrum. Jag tycker det är skönt för då hör jag om han andas konstigt eller om han börjar gny å vakna. Så hinner jag dit innan han vaknar å ibland somnar han om =)
Så han kommer sova i eget rum när han är lite äldre. Tycker inte man behöver stressa eller skynda på.
Säger som ovanstående. Pröva dig fram men jag tycker det är lite läskigt att ha dom i ett annat rum. Men det är ju jag! =)
LYCKA TILL!
Kram Sandra

Moster Ida sa...

Isak började sova i eget rum när han va 1,5 år. Eller ja, det var då vi flyttade över hans spjälsäng till hans rum haha... Som du kanske förstår så spelar det ibland ingen roll var sängen står, eller var man lägger dem för natten. Isak kommer alltid över till vår säng under natten(oftast runt kl 1), även fast han somnar i sin egna säng i sitt rum. Alla barn och föräldrar är olika, testa och hitta det som passar er bäst!(eller rättare sagt, hur Maja vill ha det ;) )
Kram

Hanna sa...

Min barn har alltid sovit i min säng. Alltså, ingen vagga eller spjälsäng (trots att jag faktiskt köpte en spjälsäng till Leia när hon kom). Mycket praktiskt när det är amningsdags mitt i natten! :) + att de får automatisk närhet. Senare tog vi överflyttningen till egen säng i eget rum när det kändes att det var möjligt. Alla barn är ju olika men fem-minutersmetoden har jag aldrig tyckt varit en toppenidé. Så Leia var kanske till året kommen, kanske 1½ när vi bar in henne till hennes säng efter att ha somnat i famnen för natten. Hon var naturligtvis välkommen till vår säng när som helst men vi bar alltid in henne till hennes säng varje natt. Alltså inte varje gång hon kom in till oss utan varje kväll hon somnade för natten. Jag har personligen aldrig varit rädd för att hon aldrig någonsin skulle ligga kvar i sin säng för jag har aldrig sett en 15-åring ligga hos mamma och pappa varje natt ;) Utan vi försökte att få till en naturlig övergång utan att hon skulle känna sig utkastad ur vårt rum. Innan Gordon kom så var vi noga med att hon kunde sova i sin säng en tid innan just för att hon inte skulle känna att Gordon tog hennes plats och att hon nu inte fick vara med. När Gordon blev äldre (kanske samma ålder som Leia var) började vi nästa överflyttning. Denna gång var de ju två i samma säng så det är möjligt att det gick lättare. Men nog har bådeLeia och Gordon kommit tillbaka till vår säng i perioder - men det är ju bara mysigt! :)

Jag tycker att ni kan släppa den där pressen om hur det _ska_ vara. Gör som NI vill och känner så blir det toppen! :D