fredag 7 september 2012

Nej hörrni...

Det här med att skola in är inte kul. Det är så mycket jobbigare än vad jag hade kunnat föreställa mig! Och då är det inte ens jag som skolar in!!! Varför är det ingen som berättar sånt här innan man skaffar barn? "bara så att du vet så kommer du bli världens blödigaste person och gråta för det minsta lilla. Sen måste du ge bort det käraste du har till helt främmande människor,trots att det käraste du har gråter hysteriskt efter dig!" VA? Ska det vara så här? Är detta livet?
Det gick inte bra för vår lilla tjej idag. Hon var superledsen (hysterisk) vid lämning. Ville bara sitta i Annas knä typ hela dagen, somnade vid sångstunden. Ville inte äta lunch, tog 40 min att få henne att sova efter lunch. Ingen glad tjej! Hon vart jätteledsen när hon fick syn på pappa och mormor, kände sig övergiven eller något.

Resten av eftermiddagen har hon vart glad som vanligt men väldigt klängig.




Den här mamman kommer ha rejäl söndagsångest! Har redan fredagsångest för att snart är det lördag och efter lördag kommer söndag. Ångest!
Jag önskar att vi vann på lotto, då skulle jag spendera all min tid med Maja! Aldrig mer jobba.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh fina Frida. Jag tampas med föräldrar som du, som måste lämna sin guldklimp. Hon reagerar så normalt det bara kan bli. Hon gråter inte för att hon tycker att ni är de elakaste föräldrarna utan hon gör det för att ni ska få dåligt samvete ;) Hon kommer inom en månad att känna sig mycket tryggare på förskolan och med så underbara och tillmötesgående föräldrar som ni är kommer det att gå finemang inom två veckor. Att bli klängig, ha mardrömmar och sova oroligt på natten är ett sätt för henne att bearbeta allt som händer på förskolan. Ha tålamod. Visa självsäkerhet och kämpa på. Hoppas du förstod något av det jag skrev :D Kram från Anette.

Josephine Lindqvist sa...

Det blir bättre Frida:) jag har haft det jobbigt med Pelle stundtals men tänkt att om jag är lugn och trygg så smittar det av sig. Nu har han gått en månad snart och i veckan har jag lämnat honom utan tårar 3 gånger. Det tar tid och känns jobbigt men tyvärr, livet för oss "Svenne banan" ser ut såhär.. Lycka till och kramar från oss!

eliottmedfamilj.blogspot.se sa...

Förstår verkligen precis vad du känner. Vi ligger några veckor före er i inskolningen och som jag har grinat! Att lämna det man älskar mest när de gallskriker i panik och klänger sig fast, det är det jobbigaste som finns. Jag ville sluta med inskolningen och bara vara hemma för evigt. Men för att vara lite positiv så gick det över på en vecka, nu får jag en puss och han vinkar när jag lämnar. Så bit ihop för det är bara en fas som går över ganska fort! Lycka till :) / Hanna

Frida sa...

Åh men fy vad jobbigt. Alltså det här med att lämna bort sitt barn är inte kul. Jag har haft en klump i magen hela sommaren, för att jag vet att det snart är dags. Jag har så otroligt blandade känslor inför dagis-start, är så rädd för att hon ska bli ledsen, mamma-hjärtat brister ju hundra gånger om bara av tanken. Nä ursch. Hoppas ni får en fin helg i alla fall, och jag ska tänka på er på måndag! Många styrke-kramar/ Frida

Cattis sa...

Kämpa Frida! Mammahjärtat gör ont när det blir så här men om ett tag kommer hon gråta för att du kommer och hämtar för då vill hon inte gå hem :-) Älskade barn!

Anonym sa...

Hej Frida det du berättar låter jätte jobbigt. Hon kommer tyvärr vara ledsen till och från det är en normal reaktion. Men ringde inte förskolan er och sa att hon var ledsen? Det är en sak att vara ledsen en stund till och med flera gånger. Men då borde det ändå vara bra där emellan. Både för er skull och Majas. Maja kanske behöver lite längre inskolning? Alla är. Vi olika! På inskolningen ska man inte behöva vara ledsen en hel dag! Håller tummarna för er. Det kommer gå bra. Tar bara lite tid. Det är väldigt viktigt att det känns bra både för er och Maja. Inskolning för båda!

Anonym sa...

Ja, tänk vad mycket man inte fick veta innan! Att det ska göra så fruktansvärt ont i hjärtat dag ut och dag in när man har barn, eftersom man vill skydda som från allt, och kan inte? Och värre blir det! roliga ord ;) rolig och fin blogg!

Anonym sa...

Vi har precis avslutat våran inskolning och min dotter har gråtit hysteriskt varje gång jag lämnat henne. Hon har gråtit till och från under dagen, vill inte äta mat och gråter när jag hämtar henne. Det gör så ont i mamma hjärtat och jag har gråtit många gånger när jag gått därifrån. I fredags var första gången hon inte grät när jag hämtade henne. Ett stort framsteg :) Det blir lite lättare för varje dag. Om
ett par veckor kommer det kännas lättare. Lycka till