måndag 17 september 2012

Tider på Trollis

Fick en fråga om vilka tider Maja kommer gå på förskolan. Nu i höst kommer hon gå 9-14 då Niklas jobbar halvtid. Sen hoppas vi på att vi kan pussla ihop det så hon går 9-16. Hur gör ni? Har ni några tips på hur man får ihop det eller underlättar vardagen? Känns som det är en omöjlig ekvation om båda arbetar heltid!

Annars går det mycket mycket bättre på Trollis nu, hon är mer lik sig själv. "Såhär ska Maja vara varje dag..." Så det känns så skönt! Hon älskar sin nya vagn så mycket, idag sov hon 2 timmar och 20 min och då var Nikki tvungen att väcka henne! Lite tråkigt att jag aldrig kan vara med att hämta henne, skulle vara underbart att se hennes reaktion när man hämtar. Men min tid kommer ;)

Puss

5 kommentarer:

Tilde sa...

Hej!
Underbar blogg!
Det är jättesvårt att få ihop tiderna märkte vi också!
Nu har vi en fördel, jag jobbar som sjuksköterska och kunde byta över och bara jobba natt.
Det gjorde att Lukas bara behöver gå 3 dagar i veckan ca 8.30-14.
Visst är det lite slitsamt och jag är riktigt trött ibland men det är såå värt att få mer tid tillsammans.
Vi hade inte kunnat lösa det på annat sätt då vi båda jobbade låånga dagar, och dagis hade inneburit typ 8-18!
Hoppas ni hittar ett bra sätt att få ihop pusslet.
Kram

Hannis sa...

Sen kommer moster kunna hämta henne tidigt mycket och även ha henne hemma för bus på fredagar :)

De är de man har familj för ;)

Puss på er

Anonym sa...

De flesta barn gillar dagis, var inte rädd för att sköta jobbet också. Men en mjukstart när de är små är aldrig fel!

Cattis sa...

Vi delar på oss, en lämnar och en hämtar. Jag hämtar och är tidigt på jobbet. Men allt beror ju på vad man har för jobb, jag kan skjuta min tid. Sen hämtat Mormor en fast dag och syrran rycker in när det funkar.

8-15 första halvåret
0730 -16 sen dess.

Vi hade ett dilemma första halvåret att vi alltid kom precis när dom kom ut efter meliis och det var ofta en besviken kille som motvilligt gick med så 16 blev mycket bättre.

Anonym sa...

Hej!

Det där är så svårt. Om vi kunde skulle jag vilja ha vår dotter kortare dagar på dagis. Hon är 3år och går 7:20-17 (oftast kan pappan hämta runt 16:30). När hon började vid 19 månaders ålder gick hon 8:10-17. Men det gjorde att jag aldrig kunde äta middag med dem, vilket jag prioriterar väldigt högt. Oftast tog jag med mig jobb hem och jobbade 1.5h varje kväll för att kunna äta middag hemma. I längden blev det för stressigt då man på mitt jobb (tyvärr) aldrig kan jobba för mycket - bara för lite.
När hon var ca 2.5 år så började frukosten hemma ta en timme, vilket inte kändes hållbart. Efter snack med fröknarna kom vi fram till att lämna 7:20 inte skulle påverka henne särskilt mycket eftersom frukosten är en sådan mysig stund på dagen :)
Mitt tips är att inte vara rädd för att ha Maja långa dagar på dagis. Det känns mycket i mamma hjärtat, tro mig. Jag mår dåligt över det varje dag, men man måste få dagen att gå ihop. Vad vår dotters fröknar sagt är att det är bättre att lämna tidigt än hämta sent, om man kan välja. För att kompensera det släpper vi alla hushållssysslor så länge hon är vaken. Jag tror inte att det är längden man är tillsammans med sitt barn på kvällen som är det viktiga utan hur närvarande man är. TV är förbjudet för henne under vardagarna och leker i 1.5h i hennes rum med det hon vill.

Ett annat tips: för att underlätta under veckorna brukar vi laga 2-3 kötträtter på söndagen som vi sedan lätt kan fixa pasta/ris/potatis till under veckorna. Allt för att vinna tid ;)

Gör det som känns bäst för er. Men du är ingen sämre mamma ifall Maja måste gå längre dagar i framtiden. Om långa dagar gör att ni slipper stressa och jobba hemma på kvällen är det ett bättre alternativ. Stressen känner man oftast inte av förrän det nästan är försent. Jag höll på att utveckla magsår och det fick mig att prioritera om. Ingen chef eller arbetskamrat kommer klappa dig på axeln på din dödsbädd och säga: "Tack så mycket att du jobbade och slet så mycket att du fick magsår och gick in i väggen. Det kallar jag laganda." i slutändan är det vad du tycker är viktigt i livet som spelar roll.

Det blev visst väldigt långt!

Lycka till!