onsdag 9 juni 2010

Förklaring

Jag vet att det är många som undrar vad det va som hände med Ebba. Vi håller som sagt på med att skriva ihop en text om händelseförloppet men det är otroligt jobbigt och kommer ta sin tid.

Men för att kort berätta vad det var som hände så vad det att min moderkaka lossnade. Det kallas avlossning och är ganska ovanligt. Det kan hända att delar av moderkakan lossnar men då brukar det inte vara någon fara för barnet. Det som hände oss var att hela min moderkaka lossnade. Detta är väldig väldigt ovanligt och kan hända om man har havandeskapsförgiftning eller får en blodpropp. Jag hade inte ett enda symptom. Detta drabbar ca en om året, tyvärr var det vi.

Läkarna kallar det ren otur och det finns ingen förklaring till en central avlossning. Från det att moderkakan lossnar har läkarna fyra minuter på sig att rädda barnet. Dom fyra minutrarna räckte inte för att rädda våran älskade Ebba.

Jag och min svägerska Emelies syster Anette är två stycken som på sju år som har råkat ut för denna tragedi. Det kan inte finnas att någon råkar ut för detta i vår närhet igen.

/Frida

10 kommentarer:

Anonym sa...

Så orättvist, kan inte sluta tänka på er. Massa KÄRLEK till er!!

Kram Tessan

Anonym sa...

svägerska emelies syster, är inte det Niklas syster också?

Frida sa...

Niklas syster heter också Emelie. Den andra Emelie är min bror Viktors flickvän.

hannis sa...

Super starkt att skriva ut förklaringen! Så otroligt stolt. Älskar er!

Linn sa...

Jag har följt er blogg ganska länge nu(är en vän till issa) Jag vill bara säga att jag beklagar er sorg och önskar er all lycka & välgång.

/Linn

Linda sa...

Det är så orättvist. Ebba var efterlängtad innan hon kom och så saknad nu. Ni är otroligt starka och ni vet att jag beundrar er. Älskar er!

Anonym sa...

Ni är så starka, wow vilka människor. Lova mig att ni försöker skaffa barn snart igen, att ni ska bli föräldrar står verkligen skrivet i stjärnorna.

Majsan sa...

Svårt att sätta ord på känslorna när sådanna här svåra saker inträffar...Vill bara hälsa er att ni är ett underbart vackert o fint par som verkar ha en enorm styrka ihop!!! Tänker på er!
Mvh Majsan

Natalie sa...

Har filat länge på vad jag skall skriva till dig/er, men allt låter så dumt! Tänker på er & tycker ni verkar vara otrooligt starka människor som klarar av detta! Beundransvärt starka!!! Läste om er resa och det tycker jag verkar vara en super bra idé, att komma hemifrån, skingra tankarna och bara rå om varandra! Beklagar sorgen å det grövsta, lycka till med allt! /Natalie

Ellinor sa...

Hittade hit när jag sökte runt på moderkaksavlossning.. Beklagar det som hände er o gratulerar samtidigt till er lilla ängel Ebba. Jag drabbades också av detta nu i juni 2010.. i vecka 36+5. Min tjej klarade sig men jag har fortfarande svårt att ta in det som hände rent psykiskt. All kärlek o omtanke till er!
Kram Ellinor