lördag 8 januari 2011

V.25

Frippi:
Vi växer och blir bara större och större. Jag mår överlag väldigt bra, jag verkar ha ytterligare en enkel graviditet. Min rygg tar mycket stryk men det är väl mer vanligt än ovanligt. Jag har även känt av mina första sammandragningar. Jag ska försöka njuta av den sista tiden som gravid nu, det är en helt magisk känsla.



Barnet:
Skelett hårdnar
Titta på bebisens händer, helt klara, fullt funktionsdugliga, med små fingernaglar och fingeravtryck. Han eller hon använder sina händer för att upptäcka olika kroppsdelar. Det känner bara, ögonen är fortfarande stängda. Men med helt utvecklade med ögonfransar som ska skydda ögonen efter förlossningen.

Bebisens dygnsrytm är mer tydlig, han eller hon har skaffat sig lite mer bestämda tider för att vara vaken och sova.

Skelettet fortsätter att hårdna.

Mamman:
Den tredje trimestern
Välkommen in i tredje trimestern! Livmodern är stor som en fotboll, och når nu halvvägs mellan naveln och bröstbenet.

Det här är den vecka då många gravida kvinnor upplever att tröttheten, yrseln och springandet på toaletten ökar igen. Om du tillhör dem som lätt får urinvägsinfektion så ska du vara extra uppmärksam på symptom som sveda och trängningar när du kissar. Gravida kvinnor får lättare urinvägsinfektion än vanligt. Drick mycket, gärna vatten med citron eller tranbär i, för att förebygga besvär.

Runt vecka 25 går de festa gravida kvinnor till barnmorskan för kontroll. Nu börjar mätningen av livmoderns tillväxt. Med ett måttband mäter barnmorskan måttet mellan blygdbenet (symfysen) och livmoderns övre kant (fundus). Det så kallade SF-måttet ritas in på en kurva. Normalvärdet ligger just nu på plus, minus 23 centimeter. Det spelar inte så stor roll hur just ditt mått är. Det viktiga är att måttet följer sin egen kurva utan några dramatiska avvikelser uppåt eller nedåt. Men det är inget du behöver fundera på, allt det här håller din barnmorska reda på.

4 kommentarer:

Zandra sa...

Så fin Så fin!
Du gör helt rätt i att njuta till max nu den sista tiden!
Skönt att du haft en "lätt" graviditet med lilla bebisbus.
Hur många veckor kommer du att gå?

Kramissss

Frida sa...

Tack söta! :) Ja det är jätteskönt faktiskt annars hade nog de psykiska blivit ännu jobbigare. Planen är att jag ska bli igångsatt efter 37 hela veckor, men det beror lite på hur fysiskt mogen jag är :) håller tummarna att det sätter igång av sig själv lite innan! ;) kram

Zandra sa...

Å vad bra, eller hur jag ska skriva, men du förstår nog hur jag menar :-)
Allt kommer gå fint det är jag övetygad om hihi.
Så spännande. Och jag hoppas verkligen att du kan njuta och slappna av, även om jag verkligen verkligen förstår att de är inte är helt lätt psykiskt. Men du är Stark och det kommer gå fint fint!
Kramar

Anonym sa...

Så fin mage!
Hoppas allt går som det ska! En annan har ju mått riktigt dåligt men nu är det tack och lov inte så långt kvar
Längtar ihjäl mig!*
kram kram

Catherine