lördag 14 april 2012

Somna

Okej nu behöver jag lite tips, så snälla hjälp mig!

Maja har börjat krångla vid läggdags. Hon har alltid somnat hur enkelt som helst kl 19. Så här ser våra rutiner ut och har gjort sen hon var ca 3 månader. Först brukar vi varva ner och mysa lite sen får hon välling (ammades förut) i famnen i soffan. Efter det så lägger vi henne i sängen med nappen och sitter bredvid tills hon somnar. Inga konstigheter!

Nu ställer hon sig upp, sjunger, pratar, sätter sig, snurrar. Bökar runt! Igår tog det 1,5 timme idag 1 timme. Jag misstänker att antingen testar hon oss eller så är hon inte tillräckligt trött.

Hon sover två gånger om dagen, idag mellan 9.30 -11 och på eftermiddagen mellan 15-15.45.(Maja har kunnat sova middag till 17.30 och ändå va dötrött vid 19) När började era sova en gång om dagen? Är det för mycket sömn på dagen? För tätt inpå läggdags? Om hon testar är det väl bara att vara konsekvent antar jag?! Tips, tips, tips? Jag vägrar att ge mig, hon ska sova 19, punkt!



22 kommentarer:

Cattis sa...

A började sova en gång vid 13 månader ca. På slutet var han lite meckig så det kändes naturligt. Han har dock haft lite omgångar med jag ska.minsan inte somna nu men vi har mest väntat ut det. Sitta brevid tyst och tråkig typ.
Vad händer om ni går ut från rummet?

eliottmedfamilj.blogspot.se sa...

Eliott började sova en gång från det att han var ca 10 månader. Jag tror att en bra grej kan vara att gå därifrån och låta henne somna själv. Eliott ligger ofta vaken ett tag när vi har lagt honom, han pratar med sig själv, leker med sina gosedjur, grinar lite. Men Tillslut somnar han. Vi har alltid kört 5-minuters metoden (fast med kanske 2-3minuters mellanrum), det har funkat för oss. Tror det bara gäller att alltid vara snäppet envisare ;)

Karro sa...

Jag tror inte att hon sover för mycket 2 gånger om dagen känns rimligt! Prova gå ut från rummet å låt henne somna för sej själv.. Nova höll också på sådär ett tag, då gick någon av oss in å la ner henne på kudden å sa att nu e det nattinatt. Så höll vi på ett tag men nu lägger vi henne å hon somnar så gott själv:) Det är oerhört skönt att hon lärt sej komma till ro på egen hand å man märker det även på henne! Men jag ropar inte hurra för bakslag kan alltid komma, det har man ju lärt sej:) Kram å lycka till me sovkampen!!

Anonym sa...

Lilltjejen började sova enbart efter lunch i 1.5-2 timmar när hon var ca 8-9 månader. Då började jag gå till öppna förskolan på förmiddagarna för att få henne att tänka på annat. Hon åt lunch där o fick någon fruktbit på vägen hem så att hon inte hann somna på vägen. Annars gick jag ut till någon lekpark o var där tills det var dags för lunch.

Det är det enda rådet jag kan ge. Testa att skippa förmiddagsvilan några dagar. Du lär märka om den behövs. Annars så försök få henne att somna lite tidigare på eftermiddagen o gå kanske ut någon timme innan middagen så att hon tröttas ut lite i får leka av sig i friska luften.

På förskolan sover de oftast bara efter lunch så om inte annat så får hon öva på de rutinerna ;)

Tänk på att nya rutiner tar ett tag innan de små liven kommer in i dem.

Lycka till!

Hanna sa...

Det är en fas Frida. Inga konstigheter. Frustrerande men håll ut! :)

Anonym sa...

Min dotter krånglar också så jag är inte den bästa på att de tips i denna fråga. Men jag personligen är inte för fem minuters metoden... Men alla barn är olika och har olika behov och för en del kanske det funkar.

Jag tror att barn behöver känna sig tryggt när det ska sova. Ett barn som somnar av trött het från att det gråter känner sig troligen inte tryggt. Föräldrarna menar ofta på att det går fortare efter några nätter och att barnen inte längre gråter då utan somnar direkt.

Jag tror att att detta beror på att barnet ger upp. Det är ingen ide att jag gråter, ingen kommer och tar upp mig iaf.

Självklart är det inte farligt att ett barn gråter lite men det finns en gräns!

Men Maja kanske inte blir ledsen alls om ni går ut. Alla barn har olika behov och det är därför svårt att köra en och samma metod på alla. Tex fem minuters metoden.

Ibland har barn mer behov av närhet än vanligt. Men det är en balansgång för det är väldigt viktigt med vuxentid också!

Anonym sa...

Vi har det likadant med vår son som
Är född dec 2010.
Han sover bara en gång per dag alltså efter lunch. Dock krånglar han mer när han sover mer än 1,5 timme på dan för då är han liksom inte lika trött på kvällen sen om han sover för länge på dan å vaknar efter 2 tiden.
Jag tror inte Maja behöver sova mer än en gåg/ dag. Hon e ju stor tjej nu. Det är mitt tips.
Jag jobbar på förskola när jag inte är mammaledig och där på småbarnavdelningen. Där har ca: 90 % av dom föräldrarna samma problem som vi :)
Så det är helt normalt!
Maja verkar, precis som vår Mio, som en energisk å glad tjej! Full fart å social.
Känner precis igen det där med att snurra runt i sängen, sjunga å prata! Sötnötar!!!! :)
Det är bara att härda ut.
Men jag tror absolut inte på 5 minuters metoden. Är starkt emot den. Barn behöver närhet å
Sällskap. Det är mysigt! Precis som vi inte alltid vill sova själva.

Lycka till!
Massa kramar!
Sandra

Anonym sa...

Kör inte 5 minuters metoden! Håller med vad de andra sagt om den. Barn behöver trygghet och närhet.
Däremot kan ni låta henne snurra runt ett litet tag så hon får snurra av sig. Sen kan ni ju säga till henne att: nä nu ska vi sova. Lägg dig ner!
Vänligt men bestämt. Å sen ligga å typ klappa henne lite. Stryka henne över huvudet å visa att ni inte är arga å att ni kan ha mysigt fast att ni sa åt henne.
Sen skulle jag dra ner på vilan till en gång per dag. Det gjorde vi med våran son.
Första veckan va han lite trött på dagen men vi gjorde lite varannn dag metod :)
Vi började med att köra en vila. Då märkte vi att han blev lite trött vid 9 tiden men försökte hålla ut till kanske 11 iaf. Åkte iväg och gjorde saker så han var sysselsatt å glömde bort att han va trött. Andra dagen kanske jag märkte att han var alldeles för trött. Då
Lät jag honom sova i 30 min vid 9-930 nångång. Å väckte honom sen. Så lekte vi lite, åt lunch sen sov han vid 12 tiden.
Dagen efter körde vi bara en vila igen, redan dag 4 märkte jag stor skillnad. När en vecka hade gått var vi inne i det och sen dess har han alltid sovit en gång ( förutom när han varit sjuk såklart) men Inge svårt att komma in i det efter sjukdom. Allt rullar på. Och jag vet att under 1,5-2,5 h kan jag göra en massa medan han sover. Hänga tvätt eller städa eller bara kolla på massa tv i soffan :) då känner jag oxå att jag får en pause. Och SK egentid. Å blir inte lika stressad på kvällen sen för att jag ska få just egentid.
Ni verkar ha super föräldrar som hjälper er en massa oxå så ni kan komma iväg på lite själva oxå å få egentid på så vis.
Annars tror jag man får släppa lite på tänket om egentid; visst är det viktigt. Men småbarnstiden är rätt häktisk och man har ju valt att skaffa barn för att man vill.
Mycket egentid får vi lite senare när barnen är större och vi fortfarande är unga å piga föräldrar ( då
Vi fått barn som unga).

Lycka till!
Kram

Natalie sa...

Leah har sovit 2 x 20min, fram till 1 år, då sover hon runt 45-1 h på dagis efter lunch. Vissa dagar är hon tröttare än andra och slocknar halv sju på kvällen, andra kan hon ligga och snacka i sängen över en timme. Tips: prata inte mer än nödvändigt vid läggdags, då får hon falskt hopp om att vara vaken ett tag extra. Vi brukar låta henne somna själv, går in när hon är ledsen, aldri skrika i evigheter som 5 min är. man får känna av läget från gång till gång.

Anonym sa...

Många bra tips har ni fått redan :)

Jag bygger bara på med ett som jag fått av barnpsykologen som hjälpt oss med mat- och sovvanor efter vår evighetstid på sjukhuset.
Var konsekvent. Har ni sagt godnatt så är det godnatt! Lägg ner henne på kudden igen och säg med neutral röst "Nu ska du sova, godnatt" (eller liknande, vad ni nu brukar säga)
Vi har alltid suttit tills hon somnat, vår tjej behöver det. Alla barn är såklart olika, men kör på den linjen som känns bra för er, och som ni tror på.

Tror som många andra att det kanske är dags att testa en vila bara på dagtid.
Hoppas ni kommer tillrätta!

/cecilia

eliottmedfamilj.blogspot.se sa...

Jag tror tvärtemot vad alla andra verkar tycka. Jag tror att 5-minuters metoden gör ett barn tryggt. Han grinar i två-tre minuter, sen kommer mamma eller pappa in och klappar om och lägger ner honom. Tillslut förstår barnet att det inte är någon fara för att föräldrarna finns där hela tiden. Om man däremot plockar upp barnet så fort det gråter så lär sig barnet att det bara är att grina lite så får man som man vill. Då behöver jag inte somna om jag inte vill. Jag tror att
Man gör sig själv en björntjänst om man plockar upp ett barn så fort det gråter, för Tillslut är ungen i skolåldern och vågar inte somna själv för att det inte är tryggt i sig själv.
Min son är ett väldigt tryggt barn, klarar av att somna själv för att han vet att mamma och pappa finns där för honom trots att vi inte finns i rummet hela tiden.

Mamma till Elsa sa...

Jag håller med Hanna! Vår dotter är 4 mån och vi har kört en lite variant av alla metoder...vi har gjort likadant sen hon var ca 1,5månad.
Vi börjar med ett bad, ren blöja ren pyjamas å sen går vi in i sovrummet som då är mörkt..myser å pussar å kramar å ger mat..efter det är hon i princip sovandes men inte riktigt, vi lägger ner henne i sängen å går ut, hon knölar alltid lite å buffar å rullar å knorrar men vi låter henne vara då iom att det är hennes sätt art komma till. Dock är vi jätte noga med att gå in om hon blir ledsen, hon har aldrig fått gråta själv! Vi tar inte upp henne men tröstar å vyssar. Det har funkat toppen och för ca 1v byttevi från hennes lilla korg till spjälsäng å det var inget problem alls! Tror inte ens hon mörkt nån skillnad haha...
Men alla barn ör olika, gör som ni tycker känns bäst men var konsekventa, kom överens om hur ni vill göra och gör exakt likadant båda två! Lycka till!

Nina sa...

Hej :) på Bvc sa dom till oss när Noel var 9 månader och började bråka att han inte skulle sova efter kl 15.00.. Hon sa att vi vuxna också har en period på eftermiddagen då vi känner oss trötta och skulle kunna gå å lägga oss, men för vi det kan vi ju inte somna på kvällen! Det blir samma sak för ungarna men det sker i lite olika åldrar. För Noel var det vid 9 månader! Lät ju ganska smart när hon sa de! :) i början försökte ja hinna lägga honom 2 gånger innan kl 15 men insåg ganska snabbt att det var omöjligt, han var ju inte trött vid kl 14. Så vi gick över på en gång om dagen och efter det har allt löst sig! Han somnar som en stock mellan kl 18-19, visserligen är de en trött kille typ 1,5 Tim innan han somnar men de får överlevas :)
Ni fått många bra tips! Hoppas de löser sig :)

moster Ida sa...

Jag tror att det är för mycket sömn under dagarna, precis som du skriver! Jag tror också att det är rutiner som gör barn trygga(om det är goda och hälsosamma rutiner förstås!) , sen skulle jag aldrig stå ut med att testa tex. 5 min -metoden om jag inte hade testat precis ALLT och var på gränsen till sammanbrott för att inget fungerade. Men det vete tusan om jag skulle göra det ens då... Min gissning är att lilla damen inte är tillräckligt trött och att det löser sig efter någon vecka med kortare vila på dagen! Såg årets första citronfjäril idag och tänkte på Ebbisen <3 kram

Mamma i Stan sa...

det blev bättre för oss när vår tjej började sova bara en gång om dagen, vid 12. så sover hon ca 1-2 timmar. då somnar hon som en stock vid 19.30-20. innan hade vi också lite problem, hon blev inte tillräckligt trött efter eftermiddagstuppisen. lycka till!

Anonym sa...

Min dotter vaknar runt 7-halv 8 på morgonen. Sover därefter vid 9.30-11. Är uppe och leker och vilar igen vid 14.30-15.30 och somnar sen för kvällen mellan 19.30-20. Hon är dryga 1 år och jag tycker barn behöver två vilor om dagen, men alla är olika.

Anonym sa...

Ang förespråkare av 5 minuters metoden... Jag tycker inte barn ska behöva gråta ens 2-3 min pga att man vill ha närhet och sällskap när man ska sova. och inte får det.
Visst. Alla barn är olika!
Men har man ett barn som gråter så är det uppenbarligen pga behov av närhet. Klarare än så kan det inte bli. Det handlar inte om ngn slags maktkamp. Enligt mig.
En annan sak om man blir ledsen mitt på dan för Att man inte får sin vilja fram. Men sömnen är så känslig!

Vi ligger alltid bredvid vår son när han ska somna
För att sedan bära över honom i hans egen säng. Visst kan det ta tid ibland men han somnar aldrig ledsen. Och det känns otroligt bra i hjärta å själ för mig/oss.

Lycka till familjen semla! Följ hjärtat! Ni verkar så reko och Maja verkar vara en underbar liten tjej!
Kram Sandra

eliottmedfamilj.blogspot.se sa...

Det är ingen maktkamp när vi lägger vår Eliott. Barn gråter inte alltid för att de vill ha närhet, de kan vara arga och skrika också för att de inte vill sova. Ska man då göra som barnet vill och plocka upp det? Om barnet vill ha godis och börjar grina, ger ni godis till barnet då? Jag hör skillnad på min sons gråt, är han uppriktigt ledsen, då går jag in och kramar om, men går ut igen då han lugnat ner sig och sen somnar han i sin egen säng, eftersom han är trygg och vet att vi finns där om han behöver oss.

Anonym sa...

Vilken het debat det blev nu! Alla barn är olika och lika så föräldrarna. Men försök ta ett barnperspektiv! Att strutna i att tillgodo se barnets behov är inte okej. Det vill säga låta barnet skrika sig till sömns. Visst det är viktigt att vara konsekvent men det finns en gräns!

eliottmedfamilj.blogspot.se sa...

Fast om man alltid sitter brevid sitt barn när det ska somna eller vaggar det till sömns och sen lägger ner i sängen för att man vill att barnet ska vara tryggt och att sömn inte är någonting att vara rädd för (de flesta barn gör ju oftast allt för att inte somna), visar man då inte i handling att det är läskigt att somna själv och för att somna så behöver jag mamma/pappa?

Självklart är alla barn olika, jag kanske har haft väldig tur med min son. Men att jag inte skulle tillgodose mitt barns behov är bara skitsnack, han har grinat ännu mer de gånger vi har provat att sitta brevid sängen. Han har också haft perioder när han gallskriker när jag spänner fast honom i bilbarnstolen, men jag låter honom inte krypa runt fritt i bilen för det. Han får skrika ett tag helt enkelt! Jag tror inte att det är farligt för ett barn som grinar för att det är argt skulle ta skada av att få gråta i två minuter.

Anonym sa...

Självklart är det inte farligt om barn gråter. Men det finns ändå en gräns! Om din som gråter mer när ni sitter vid honom än om han är själv så ska ni så klart fortsätta göra så! Som sagt alla barn är olika och alla har inte behov av närhet när dem ska sova. Men jag tror ändå inte på fem minuters metoden. Om er son somnade utan gråt redan från början så var det ingen fem minuters
Metod! Då var det Eliot metoden
:) den som passar han bäst. Ett barn ska dock inte behövs gråta sig till sömns.

Sandra sa...

Håller absolut med om att barn inte ska få krypa runt i bilen för att dom inte vill sitta i bilstolen.
Även med godis och allt vad det nu var. Tyckte jag var tydlig med det i mitt inlägg :)
Jag skulle dock själv inte trivas med att min son gråter och jag får springa in till honom för att han somna själv. Förr eller senare lär han sig att somna själv ändå. Men som vi alla sagt är alla barn olika och jag tror i detta fall ni haft tur med er Elliot. Alltså Elliot metoden :)
Däremot står det klart att det finns olika syn på det där med 5 minuters metoden och liknande. Själv hävdar jag nog fortfarande att barnet mer ger upp. Och jag skulle inte ha hjärta att utföra dessa metoder.
Jag trivs med att ligga och stryka min son över huvudet och ligga bredvid och gosa tills han somnar och jag ser att det gör honom gott. Och han är en kavat liten kille som är otroligt trygg och blir absolut inte "hönsad".

Ja en het diskussion blev här allt. Vilket det blir när det gäller ens barn.
Må så gott alla lycka till på er lilla väg! :)
Sandra