måndag 29 mars 2010

V.24

Frippi:
Igår gick jag in i vecka 24, känns som tiden bara svischar förbi. Jag älskar mina nya former även om jag lätt glömmer bort att magen är i vägen då och då. Nu börjar flytten att närma sig så det kommer bli fullt upp med packningen. Jag älskar att vara gravid!


Vecka 24
Barnet:
Nu vet barnet vad som är upp och ned
Huden blir mindre genomskinlig allteftersom det kommer mer pigment. Den ser rynkig ut eftersom kroppen bildar hud snabbare än den bildar fett som kan fylla upp underifrån.

Barnet kan förmodligen känna om han eller hon är upp och ned eller inte. Det beror på att innerörat, som styr kroppens balans, har utvecklats.

Ytteröronen är mjuka men helt klara, och nu hör barnet.

Barnet tycker fortfarande mycket om att röra sig, och det finns fortfarande plats till det.
Mamman:
Sköt om fötterna!
Livmodern stiger och når upp till naveln. Dina inre organ får snällt flytta sig. Du kan uppleva halsbränna, trötthet, yrsel och ömma fötter.

Nu är det hög tid att skämma bort fötterna! Bär sköna skor. Ta ett fotbad när fötterna är ömma. Ge dem uppmärksamhet och kärlek. Dina fötter ska bära mycket extra vikt under de kommande månaderna. Få fotmassage om du kan. Det kanske finns någon i din närhet som är ivrig att hjälpa till på alla sätt som går nu när du faktiskt bär på ert barn?

Inga kommentarer: