onsdag 24 mars 2010

Vart går gränsen för privat?

Dem två vanligaste frågorna jag (vi) fått när folk (med folk menar jag avlägsna vänner som man egentligen inte känner) fått reda på att vi väntar barn är:
1. Hur gammal är du?
2. Var det planerat?

Frågan hur gammal jag är kan jag ta, jag är ju ung för att vara mamma.

Men frågan om det var planerat, ställer man den? Är inte det märkligt att fråga en sån privat sak till någon man knappt känner?

Mina nära vänner vet eftersom dem är mig nära, och om dem inte visste så berättade jag att det var planerat så dem "slapp" fråga, för att det just är en privat fråga.

Är detta okej att fråga? Jag skulle aldrig göra de!
/Frippi

5 kommentarer:

Moster Ida sa...

Tror att det är "folks" nyfikenhet som tar överhanden, de kan helt enkelt inte låta bli att fråga för de vill så gärna veta... Kanske får ni frågan just för att ni är unga? Har dåligt minne men jag tror inte en enda som jag inte känner väl frågade mig eller Kim om vår graviditet var planerad , de flesta tog nog det för givet eftersom vi kommit upp i åren. Medan ni fortfarande är såpass unga, då kanske "folk" förväntar sig att er kommande lilla bebis var oplanerad. Jaja nu fick ni höra min teori...

Natalie sa...

En annan rolig fråga är - visste din kille att du slutat med p-piller? :s eh.. ja det får man ju hoppas iaf, annars blir det jobbigt... :)

Cattish sa...

Folk tycker att man är lite allmän egendom när man är gravid. Jag får oxå knäppa frågor. I början var det ofta; Blivande Pappan då? Är han glad?
Äh, nej han sitter hemma och gråter.
Nu frågar många: Hur många kg har du gått upp?
Vad har du med det att göra undrar man då? men man ler snällt och svarar nåt neutralt.
Sen det bästa är folk som spriger emot en, sätter båda händerna på magen och frågar är det OK om jag känner?

Allt detta är folk jag inte känner nära. Man tappar ofta hakan som gravid.

Stili sa...

Jag brukar nog alltid fråga om det är planerat. Bra eller dåligt har ja inte ens funderat över...

Huruvida det är för att jag är nyfiken, för att jag inte har något bättre att fråga eller för att jag faktiskt bryr mig hoppas jag att den det berör funderar över och tar det på bästa vis.

Anette sa...

Hej Frida!
Du kommer inte att sluta förvånas av vilka konstiga el sjuka frågor du kommer få under graviditeten.

Hälsningar Anette (Emelies storasyster)