lördag 21 januari 2012

Experthjälp, sökes!

Jag behöver era tips och råd. Maja har alltid ätit bra, tills för några dagar sen. Så fort jag närmar mig med skeden så skakar hon på huvudet och skriker. Inte ens ägg som hon verkligen älskar går. Det känns som om hon testar mig. Nu har jag inte gett henne någon annan mat direkt, utan väntat någon timme och gett välling.

Jag har testat att hon får hålla i en egen sked, då slinker någon tugga ner. När hon får plocka själv går det bra, men det mesta hamnar på golvet. Hon vill även hålla flaskan själv när hon äter välling, och har alltid bara kunnat dricka vatten "själv" ur vanligt glas. Är det en "kan äta själv" period tro? Eller tänderna som spricker igenom närsom? Hur göra? Det känns som om det gäller att vara smart nu så måltiderna förblir positiva.

Såhär ser det ut!


Puss och trevlig kväll!

8 kommentarer:

Nina sa...

Noel gör samma nu :) på Bvc sa dom att dom
Kommer in i perioder när dom inte "hinner" äta. Till oss sa som att vi skulle försöka pilla i honom det han ville ha och se till att han fick i sig vätska å sen vänder det bara en dag sa dom och de har det gjort nu :) dom sa att man inte skulle tvinga i honom om han var ledsen för få skulle mat-situationen få med sig en negativ känsla! Noel drack också välling, de fungerade bäst :)

Anonym sa...

Tvinga henne inte att äta. Det är en fas, ja men hon äter när hon är hungrig. Låt henne äta med händerna, de utforskar och känner sig fram med händerna. Men servera alltid bestick/sked och prova mata henne med skeden. De e positivt att barn utforskar mat med händerna :) Låter kanske inte så uppfostrande eller vett o etikett men barn är barn, inte små vuxna.
Då ska du va glad att Maja inte tuggar o spottar maten för att undersöka som Angeline gjorde ett tag :)

Anette

Jessica sa...

Hej på er!
Känner igen detta dilemma! Min dotter var precis likadan när hon var mellan 9-10 månader, hon åt nästan ingen mat alls på ca tre veckor, det enda som dög var välling. Som mamma blir man ju jätte orolig men dom på BVC lugnade mig och sa att detta är helt normalt och så länge dom får i sig välling så får dom i sig det dom behöver. Så det går över, det är bara att hålla ut och fortsätta erbjuda mat som vanligt men inte tvinga i henne nåt så ska du se att helt plötsligt en dag så äter hon maten igen :)
Lycka till! :)
/Jessica

Moster Ida sa...

Det är jobbigt Frida, förstår precis frustrationen. Som mamma till en sann matvägrare vet jag hur svårt det är att slappna av och släppa tanken på att man så himla gärna vill att något bara ska slinka ner i den där lilla magen! I vårt fall har vi ungefär samma situation två år senare, så jag tänker inte vara käck och säga, "det går snart över ska ni se" för det gör det ju inte alltid... men så klart är det ett övergående problem för de allra flesta om man nu ska se det från den ljusa sidan haha!
Köp skedar som är lätta för henne att hålla i själv(annars har vi några ni kan ärva), ge henne saker som är lätta att äta med händerna själv. Köp heltäckande haklappar på IKEA ;)

Tar Niklas maten på helgerna? Kan va skönt att slippa vara den som sitter där bredvid och hoppas hela tiden och då är det ju bra att turas om när det är möjligt.

Massa kramar

Anonym sa...

Mitt enda tips: STAY COOL! Det dummaste man kan göra är att bli orolig och starta en kamp kring maten för då får du förmodligen resultatet som personen ovan beskriver. Ett problem som hänger med. Även fast ni har ett drygt år kvar till den riktiga medvetna trotsen startar så lär sig barn ännu tidigare hur de kan styra sina föräldrar på olika sätt och det är så "maktkamper" startar och ofta handlar det om sömn, mat och pottan för att föräldrarna bara inte kan hålla sig coola på de områdena. Säger inte att det är lätt att bara ignorera men det ska mycket till för att ett välmående barn i västvärlden ska svälta sig själv till döds. Servera måltid efter måltid på bestämda tider och låt henne leva på vällingmålet (om hon nu får och vill ha det) enbart ett tag om det är så hon vill ha det, det vänder och vänder igen och igen och igen...

Lycka till!

Familjen Semla sa...

Tack snälla ni för era tankar! Jag har inte stressat upp mig än då hon i alla fall får i sig vällingen. men visst blir man både orolig och frustrerad, rackarns unge! Idag fick hon makaroner och köttbullar som hon fick pilla med själv, det gick jättebra och hon fick i sig en hel del! :) vi kämpar på och hoppas att det snart går över! Tack igen, ni är verkligen bäst!!! <3

Frida sa...

Hej! Ser att du redan fått massa kloka ord här! Men jag ville bara säga att Miranda gör PRECIS så när det är en tand på G, och bara det onda i munnen har lättat så mumsar hon och äter igen. Och jag såg att Maja hade en ny tand, så det kanske är därför :) Kram

Anonym sa...

Min son Mio var exakt likadan för i den åldern! Dels var det tänderna som spökade så då lät jag honom plocka själv med maten. Men sen sa mamma att jag oxå va likadan å då ställde hon tallriken så jag kunde nå den å så gav hon mig en vanlig tesked (för det är roligare än bebis plast skredarna) :) sen tog hon en sked hon med å matade mig samtidigt som jag åt lite själv. Då trodde jag liksom att jag åt helt å hållet själv :) det funkade på min son oxå! Så prova det!
Men som sagt! Dom äter ju när dom är hungriga! Hon kanske vill ha mat som smakar lite mer än barnmaten gör! Kan oxå va ett tips. Låt henne få prova köttbullar å korv i lagom små bitar. Plockmat är bästa som finns för dom små å rör inte ihop allt så hon ser vad hon väljer.

Lycka till!
Kram Sandra