måndag 23 januari 2012

Majas mat

Fick frågan om jag kunde skriva lite om Majas matrutiner. Tyckte det passar bra nu när vi har lite "problem" med just matningen.

Jag har slutat amma och gjorde det efter jul/nyår, så Maja var drygt 8 månader. Vi började med mat vid 4,5 månad, ganska tidigt då Maja kräktes mycket av amningen och vi fick det rådet av BVC. Maten gjorde att hon kräktes mycket mindre (runt 7 månader slutade det helt). När hon åt puréer (6mån) så gjorde jag egna, sen har det blivit burkmat för hela slanten. Jag ersatte inte amningen med något mål förrän hon var drygt 6 månader. Så här ser en vanlig dag ut:

kl. 08-09 Frukost (Lite olika; ägg, macka, gröt, yoghurt med bär)
kl. 11-12 Lunch (en stor burk + frukt)
kl. 14-15 Mellis (Lite olika; yoghurt med bär, frukt, macka)
kl. 17-18 Middag (en halv burk + frukt)
kl. 19 Kvällsmål (välling)
kl. 03-06 Nattmål (välling)

Tiderna varierar lite beroende på när Maja vakar på morgonen och om hon har ätit något på natten men hon äter något med ca 3 timmars mellanrum. I början var jag lite försiktig med vad vi gav henne, nu får hon smaka det mesta. Nu vill hon enbart äta själv så nu har hon ätit samma mat som oss i den mån det går. Om ni har tips på bra plockmat så vore det guld?!


Detta har fungerat för oss, hur ser era matrutiner ut?

3 kommentarer:

Cissi sa...

Hej Frida! Vill passa på att säga att jag tok gillar er blogg! Är inne och läser i stort sätt varje dag! Ni verkar helt underbara med Maja!
Jag fick en liten dotter i november så är fortfarande i amningsträsket men tycker det är jätte kul att läsa om hu ni gör å få massa bra tips! Du gjorde ju egna puréer å det har jag också tänkt att göra så tänkte höra om du hade nåt bra recept eller tips på bok med recept?
Kramar Cissi

Jenny sa...

Googla på "baby-led weaning", då kan du få massor av tips på hur man gör när ungen föredrar plockmat framför att bli matad. Mina tips: köttbullar, bönor, broccoli, majs, makaroner, smörgås med leverpastej, rivet äpple (kladdigt), mango, delade vindruvor. Ibland får man hjälpa till lite, men de fattar grejen väldigt fort. Det är lite kladdigt i början men min erfarenhet är att barn som får äta själva faktiskt lär sig äta med bestick, utan att kladda, mycket fortare. Lycka till!!

Familjen Semla sa...

Cissi: Tack snälla du, va roligt att vi kan bidra med lite tips :) Jag gjorde mest egna pureer på, potatis, morot, palsternacka, broccoli, och på frukt, inget komplicerat alls. Jag fick en väldigt bra bok "Andra mosboken" där står en massa bra recept! Lycka till :)

Jenny: Tack för tipset, har hittat en massa bra info :) så nu kör vi helt på att äta själv, hon har lärt sig jättefort. Kramar