onsdag 24 april 2013

Dubbel eller ej!

Okej vi är fortfarande på vagnfrågan nu!
Om vi ska gå på dubbelvagn spåret så kommer vi med största sannolikhet välja donkeyn. Det står mellan donkeyn och UL. Buggans fördelar:
*eftersom vi inte vet behovet av dubbelvagn förrän vardagen har börjat rulla igång så vill jag ha möjlighet att använda den som singelvagn (bara bugga som har den funktionen,  right?)
*jag vill absolut inte ha den nya bebisen framåtvänd i sittdelen från ca 6 månader (där är jag pretto)
*sittdelen är liten men ändå större än UL stämmer det?
Lämna gärna era åsikter på detta :) vad är buggans nackdelar och UL fördelar?
Men nu till min fråga,  dubbelvagn eller singel med ståbräda. Bebisen kommer på sensommaren och Maja kommer vara 2 år och 4 mån. Hur hade ni valt?

14 kommentarer:

Neoninja sa...

Hej Frida förstår ditt problem va i samma sits när Ninja föddes men neo va 2 år 7 mån. Men vi valde att ha en ståbräda men han är motoriskt snabb:) så allt är ju beroende på Maja. Vi tänkte ut alla för och nackdelar :) ena fördelen var att neo inte sov lunch kanske Maja kommer göra då. På sommaren när vi var på semester hade vi em reservagn till neo :) lycka till

Anonym sa...

Vi har gjort så att vi köpt en begagnad mountain buggy duet. Har även sparat vår gamla vagn. Mellan mina är det nästan två år. När min lilla är sex månader tänker jag använda den gamla vagnen med stå bräda om jag ska gå längre tar jag dueten då. Skönt med båda som komplement. Men det är en liten vagnparkering. Just nu skulle det inte funka med stå bräda då vår stora inte vill stå kvar på brädan speciellt länge. Vår stora sover även i vagnen. Pröva med ståbräda först och om det inte funkar kan ni ju köpa en stå bräda då. Om ni skaffar en dubbelvagn kanske Maja inte behöver den så länge.vagnen kanske bara behövs i sex månader och lighdelen på tillexempel dueten går att ha emot sig. Donkey är säker jätte bra men väldigt dyr! Men om ni har råd så spelar det kanske ingen roll. Dom har nog även väldigt bra andrahandsvärde. Lycka till i vagn djungeln! Kram

Anonym sa...

Jag håller med föregående skrivare!
Är det värt att lägga så mycket pengar för kanske 6 månader?!
När man gör större utflykter kan man ta två vagnar med sig!
Ståbräda är ett smart alternativ. Men jag tror också på att man kan vänja dem att gå ganska mkt själva vid 3 års ålder!

Anonym sa...

Kör på donkey!
Vi har precis 2år mellan våra och har inte ångrat en sekund.
Vår stora tjej sover middag i vagnen och tycker det är skönt att kunna vila benen om vi är ute länge.
Enda nackdelen är att den är klumpig och stor ihopfälld.
Och sufletten borde få att fälla länge fram för att skydda mit solen i liggläge, såg dock att det kommit en sommarsuflett med dragkedja som liksom fäller fram ett snäpp till.
Kram å Lycka till i vagndjungel!

Anonym sa...

En viktig del är ju ERT behov.

Hur mycket är ni ute och går?
Hur långt går ni?
Kommer Maja vara hemma under bebisens första tid?
Hur mycket kommer Maja gå på förskolan sedan?
Vilket underlag kommer det vara när du tänker att du ska ut på promenad?

Ståbräda är ju perfekt om ni tar kortare promenader när Maja är med. Hon kan ömsom gå brevid och ömsom åka med lite som inskolning i att lära sig att man går dit man ska (inte alltid vara bekväm med att få åka med).
När Maja är på förskolan sina X antal timmar i veckan kan du ju ta med bebisen ut på långpromenader.

Går det att köra upp dubbelvagnen i hiss till lägenheten? (minns att ni när Maja var liten var tvungen att vänta ut den sovande tösen pga hiss-problemet)


När det kommer till de olika vagnarna är jag lost. Har ingen koll på varken fördelar eller nackdelar. Men, genom att bestämma vilket behov ni faktiskt har så finns det nog bara ett val som passar in på allt.

Lista alla era KRAV (detta måste finnas/gå att göra)
Lista era önskemål (nice to have-saker)

Sedan ser ni nog om det är Donkey, UL eller singelvagn med ståbräda som gäller.

Happy hunting!
/Cecilia

Linda sa...

Kör på Donkeyn. Då kommer du aldrig behöva fundera på hur mycket Maja går osv. Då kan hon ju åka om hon vill och du kan ha den som singelvagn. Minus är ju helt klart priset....

Jessica sa...

Vi hade först Urban och nu har vi donkeyn, valde att byta Urban mot donkeyn då stora tjejen som blir tre i slutet på juli inte alltid vill åka längre + att urban tog för stot plats i våran hall men jag vill ändå ha möjligheten att sätta henne i vagnen då hon fortfarande sover middag.
Jag var sjukt nöjd med Urban och var väldigt skeptiskt till att jag skulle bli lika nöjd med donkeyn men det blev jag verkligen :) dock lite mindre plats i donkeyn än i Urban men våran tjej är ganska liten så det går ändå men det är snart på gränsen, snart är hon nog trots allt för stor för den.
Så nu blir det nog att köpa ståbräda till donkeyn och mest använda den som singel. Tycker ändå om att fortfarande ha möjligheten till att göra den till dubbelvagn, min granne har också en liten kille så ibland när vi ska ut och gå så stoppar vi ner båda grabbarna i våran vagn så slipper vi gå med varsin vagn och trängas på trottoarerna :)
På helgerna när vi är ute hela familjen brukar stora tjejen åka Urban single och lillebror åker donkeyn :)

Lycka till! :)

Anonym sa...

Såg i dag att Emma ljunga har kommit ut med en ny dubbelvagn som är mindre än de tidigare. Den hat även vändbara sitsar! Priset har jag tyvärr ingen koll på.

Anonym sa...

Jag håller med om att ni ska stapla upp vad era behov är. Hur mycket ni kommer röra er ute själva med båda barnen och hur långa sträckor ni kommer att gå. När de är två-tre år är de faktiskt ganska små (jag tyckte själv att min dotter var så stor i den åldern, men nu när jag tänker tillbaka och ser barn i den åldern inser jag hur små de faktiskt är). Min dotter är 4 år (iof sig väldigt bekvämt lagd) och vi tar med vagnen om vi åker kommunalt och vet att vi kommer gå mycket och vara borta länge. Hon har inte sovit middag sedan strax innan 3 åts dagen, men ibland blir hon trött och vill sova ett tag. Då är det bekvämt med vagn. Men om ni oftast åker bil när ni ska längre sträckor så kanske det inte behövs syskonvagn. Men tänk även på att Maja kan bli "bebis" igen när det kommer ett syskon och då kanske hon vill åka vagn bara för att. En annan tanke är även att små trötta ben kanske inte orkar (vill) stå på ståbräda. Men alla barn är olika och agerar olika i olika situationer så set kan nog vara svårt att förutse vilka behov man kommer att ha.

Tyvärr hade jag nog inga bra tips eftersom jag inte behövt tänka på syskonvagn ;) Men fundera utifrån erat liv, rutiner och behov. Ni kommer lösa "problemet" galant :)

Anonym sa...

Absolut dubbelvagn-Maja är liten fortfarande o en ståbräda funkar som föregående skrivare uttryckt kortare bitar men kan absolut inte motsvara en vagn i det känns som det finns många tillfällen då en liten tjej på dryga två år behöver sitta i en vagn

Anonym sa...

Hur är utrymmet i Donkeyn jämfört i er förra bugga? Alltså hur bra får Maja plats i den? Ni bytte väl vagn till emmaljungan för att buggan kändes för trång? Om det inte är någon skillnad i Donkeyn kanske ni ska satsa på en annan syskonvagn? Har ni kvar den andra buggan kan ni ju köra med den om enbart bebis ska ut.

Sen undrar jag också hur smidigt det är för föräldern med ståbräda? De jag sett får gå väldigt ansträngt för att inte sparka till brädan. Är det så så fungerar det korta sträckor, men längre lär bli jobbigt för kroppen. Någon annan kanske har erfarenhet av det?

Anonym sa...

Vi köpte en Beemo Premium från Jollyroom och är jätte nöjda. "Fotstödet" är en aning kort för vår 21 månaders men det funkar! När hon somnat på rygg så vänder vi henne på sidan och hon sover länge!
Kika in den! :)

Anonym sa...

Våran dotter kommer vara 2år och 3 mån när bebisen kommer. Jag velade jätte mycket fram och tillbaka om vi verkligen behövde en dubbelvagn. Tillslut kom vi fram till att jo det kommer vi behöva, dottern sover fortfarande middag, hon är rätt trotsig så jag vill kunna sätta ner henne i vagnen och spänna fast henne. Vi kommer få bebis innan sommaren och jag kommer även vara själv en del med barnen så vill jag kunna åka iväg och göra saker utan att behöva planera för mycket. Blev en duet för oss då jag inte tror att vi kommer använda vagnen mer än över sommaren.
Dock ser ju behovet olika ut och sen beror det ju på hur mycket Maja går osv.
Lycka till.

Anonym sa...

Du behöver inte ursäkta dig med att kalla dig pretto för att du vill ha babyn vänd mot dig längre än 6 mån. Forskningen säger ju att det är bättre för barnet att vara vänd mot en så länge som möjligt för det är lättare för föräldern att interagera med barnet då man tydligare ser när den söker uppmärksamhet. Jag tycker oftast att folk är väldigt snabba med att kalla andra mammor pretto bara för att de inte gör saker på det mest "moderna sättet" eller för att de följer de flesta rekommendationer som finns. Alla har rätt att göra som de vill med sina barn så länge barnen inte tar skada.